onsdag 7 december 2016

Finland fyller 99...

Som alla tidigare år firas självständighetsdagen nyktert och med nånslags lite
 " betär " mat än annars...här i mitt enkla tjäll..

Igår var jag och handlade med en vän i bybutiken och undrade då om vi skulle äta tillsammans idag..

Vi hade redan tidigare diskuterat lutfisk som gemensam " tyckaomrätt ", så det föll sig ganska naturligt att plocka ett paket i köpkorgen..
Han var f.ö med i butiken " för att kolla " mina inköp ..och lämna över bilen åt mig..

Utomkommunalt kalas på agendan - trots att jag nog är rädd för " bobbor " ...


                                                      *********


I morse sjavade jag omkring i badkappa och pyamas + jättestora yllesockor framemot tiotiden, men sen rev jag gång...

Kläder på, lutfisken i blöt, eldade i köksspisen, skalade potatis, fixade stickmorötter..

kokade bechamelsås, mortlade peppar , eldade i Plåtis, bytte bordduken till en lite festligare, dukade med dubbla tallrikar - en klarblå på en blåmönstrad osv

Hade ännu lånebilen stående på gården, eftersom jag blivit anmodad att " ta hem den " till min gård efter födelsedagsfirandet som jag deltog i igår och ringde till den rättmätlige ägaren för att fråga när jag skulle avhåmta honom...för att bilen skulle hitta hem...

Vi kom överens om " runt ett " och två minuter över var jag i I byn....

En ...positivt överraskad man kom in i köksvärmen och höjde på ögonbrynen så brillorna vippade :)

Och .. allt var riktigt gott...och tillrett på vedspisen och - i dess ugn...

Stekte för omväxlings skull också sidfläskstärningar ...riktigt knapriga, och bytte ut ärterna mot morotsstickor ...för att få lite FÄRG på maten..och textur..

Länad bild....

Uuu, så det blev mycket DISK...
Men helt klart uppskattat. Bra mycket festligare att äta vid bordet och inte ligga på sängen med ...kastrullen på mellangärdet ...

Kaffet blev kokat på traditionellt sätt på spisen ..som omväxling...


Bilen styrde sedan hem till sig med en mätt ägare  vid ratten...

Jag städade undan maten och värmde svartvinbärssaft och...sötade den med en sked honung...mandlar och russin i muggen..( Dvs i koppen ;) )

Mottagningen på presidentens slott började  så småningom och soffan var skön...

Men en sak är säker : jag börjar aldrig mera leta efter husets enda bysthållare då jag ska på fest...

I synnerhet EN kvinna kunde nästan ha kommit färdigt topless till mottagningen och det kommenterade jag på fb ....en god stund före kvällstidningen IS.

Brist på god smak ... att ha presidenten att blicka ner på så bristfälligt tjudrade behag...

Detta blev också samtalsämnet på min " kontaktkanal  "  för en god stund - och kommentarerna var frimodiga...

I övrigt var det fin stämning och ...lite överraskande underhållning i form av riktigt välutförd imitation...som fick mig att lägga brullorna på bordet en stund...

( Nu är vi redan över midnatt och alla " i dag "  är "  i går " osv ...Ids inte ändra )

Dessa levererade en stämningsfylld Finlandiahymn


Grattis till vårt fosterland ....Nästa år blir det jämna hundra år och större fester..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar