söndag 25 december 2016

Gästförberedelser...och lite annat....

Nu får ni höra på mina juldagsjeremiader en stund...

Hade verkligen inte tänkt( dvs inte ens  hinna ..) skriva idag, eftersom besöket från granngrannkommunen skulle äga rum " mitt på dagen " ...
Härifrån liksom ...:)

Så..vaknade i god tid  = 03.00 och låg och väntade på dagern...05.40 steg jag upp...
Tog en kopp kaffe med en BULLE och var därefter styrkt nog för att inleda det jag legat och skisserat upp under insomnian...

Strunt i att det var mörkt...Jag tog en nytvättad sängvolang ( finnarna säger
 " helmalakana " ), ett emaljerat tvättfat, en julröd handduk och en lykta med mig till den igår städade tuppen... Jo, också två plastunderlag/- tabletter med julgubbsansikten på ...och en krita...
Vindsfynd...
Måste treva mig till Snickis där jag sparat ( hur annars ) de två " onödiga " tupphålslocken...för att jag behövde ett under tvättfatet...

Volangen knöt jag runt buken på LT:s torrtoa, för att dölja mina för lääänge sedan utsågade hål ( för att göra apparaten separerande )...
Lite snyggare...
Med den medhavda kritan skrev jag på tuppväggen - på svart vindskyddspapper ...som säkert har något snitsigt namn ??? följande intelligenta text :

" God jul till duktiga dassbesökare "

Sade väl här för nån tid sedan att jag tröttnat på gästbyttor i duschrummet...Alla i släkten är stora nog att gå ut och sköta sina behov på ett ruralkulturellt sätt...
NÄSTAN en sådan...


Från tuppen ännu en sväng till Snickis, nu för att hugga tände...
Tvättade igår kväll en maskin bastuhanddukar och lite smått ...och ännu vid 22-tiden en mindre matta...

Väl inne igen tände jag en brasa i Plåtis för att hinna få tvätten torr...och mattan såpass att den inte porlar under crocsen...( Gäster vet av gammal vana att man ska ha skodon på i hela huset, men åtminstone i duschrummet där man ska ha crocs ..)

Efter braständandet skuttade jag under duschen...och då jag torkat och fått kläder på...värmde jag diskvatten för att få bort gårdagskärlen...

Gårdagens skivor av den gravade  forellen  tog slut, så jag tog fram den resterande filén och skar upp en hög av den...( Tog två lite ojämna skivor på surskorpa...och gott var det...)

Sen kom jag på att broilern som tagits ur frysen igår behövde lite ugnshetta, så jag pressade lite vitlök och gned in den, fyllde den med sallatsfänkål och stjälkselleri och rosmarinkvistar...+ lite hemliga kryddor...och ruffade in kräket i ugnen...
Kastade då redan lite oroliga blickar på klockan ...som var 11.30...( I mitt tycke ganska " mitt på dagen "  då man varit vaken 8,5 timmar.....:)
Helt utan gästernas förskyllan....dock ...
Tyvärr inte eko....:(

Vispade just en skvätt mycket motsträvlig grädde till forellrommen och rosollsåsen då mobilen ringde och hitkommandet skuffades ytterligare mot ...läggdags...

Då greppade jag rosollbunken och klatschade på en driva rom + sås och bestämde mig att ta saken helt piano...med ett välförtjänt mellanmål / lunch..

Sofflunch...
Denna intogs sittande som en skräddare på soffan...
Klarade det utan rödbetsspill !!!


Dukade bordet, tog in friskt vatten, skalade potatis och dammsög...

Nu ska jag föra HETT  vatten för handtvätt till tuppen, tända lyktor i solskenet ( !!)  och ta in lite mera ved...

Sen blir det väl dags att byta kläder ..igen ...

Ungarna har efter en plötslig famopysselstund ...en lite annorlunda kalender att öppna...Med uppdrag istället för gåvor...Men det kan jag inte skriva om här ...om de kikar in i min dagbok på vägen hit :)

Loppis...fynd..
Askarnas antal 24 så det blev lite diverse : samla 4 spelbrickor, gå och leta luffarschackbräde, spela, smaka på en pepparkaka ...och så fanns det lite pengar...

Håhhojjaa...
Nu har de åkt och jag ligger under en pläd ...övermätt...och ..sluuuut...

Efterlyser snar återgång till normal ordning ...

Julen är INTE för äldre farmödrar...då de under-midjan-höga....har ätit ...hamburgare på vägen hit....


Men...god fortsättning..i alla fall :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar