lördag 17 december 2016

Utombyyss igår...Fick tag på korngryn och bjöds på kaffe av grannen :)

Vilken rolig dag det var ...

Redan i arla morgonstund stod den - många gånger - tidigare omnämnda bilen utanför ...och chauffören höll upp dörren för mig...

Han skulle tappas på lite blod ...och jag sade att jag gärna följer med och ser till att han inte svimmar bakom ratten...

Skulle dessutom utöka mina vegetariska och veganska ingredienser ..med bl.a korngryn som jag inte hittat i bybutiken..

Min nyaste granne stoppade för ett tag sedan på mig  en " välkommen-till-orten" -lapp som berättigar till kaffe med dopp för två personer på Kimito Bagares cafe..
Hon påstod sig inte " hinna " utnyttja den själv så jag lovade se til att NÅN  gjorde det...
Här får man supergott bröd och kaffe...

Min chaufför är nästan lika nyinflyttad, så det blev gratiskaffe med en äppelbakelse och en toscabit direkt efter blodprovsrumban...

Sockret i min toscabit gjorde nog att jag hade en otrolig energi ändå till just före 16...

Kokade mina korngryn direkt vid hemkomsten..Dels blev det gröt att äta och att fylla sex små karelska piroger med - och dels förkokta att göra " kornotto " av...

Kornet är dessutom från Kimito kvarn - så det blev närodlat  och -producerat också...

Alla som gjort piroger själv, vet att det tar sin lilla tid  att kavla och fylla ....och vedspisens ugn blir inte heller het i rappet, så ...det blev många klabbar att pilla in...

Dessutom bakade jag en kaka av två ... lite skrynkliga rödbetor som ropat på hjälp ett tag redan...Storleken på kakan beskrivs kanske av biten som ligger på en ljusmanschett :


Efter det doftade det gott i huset som dessutom blev varmt...

Eldade kvällsbrasa i Plåtis, medan jag plockade undan lite av de totalt överlopps grejerna som kommit med ner från vinden...(  Det kommer ett skede emot då inte mer julbetonat känns riktigt...adekvat :D och alltför brokiga dukar avstår jag gärna från...) Dessutom har mina barndoms julröda börjat övergå mot vinrött i moderna textilier..och vinrött är inte min (jul)färg...Se bara på duken / eg. gardinen bredvid gamlingen...
Och hur har man klarat sig utan en vävstol i vardagsrummet ??? Där eftertorkas tvätt och använda badlakan...och hängs strukna dukar oa...
Var vävstolen sedan ska deponeras då ...sitstyget är färdigt och  nedtaget från den...ja, det är dolt i dunkel...
Den vita broderade med virkad spets ska vara med..

Satt en stund och täljde gamla ljus till de ljusstakar som aldrig ännu varit i MITT bruk...och skulle ha stöpt nya om vekgarnet bara inte gått och gömt sig..
( En möjlighet är naturligtvis att det tog slut i fjol, då jag inspirerades att stöpa ljus till min lilla gran ...Så...slutar leta...)

Lade mig normal tid och sov sååå gott och länge...Ända till 8.20..


Trodde ännu i går kväll att jag skulle ha
" tid, lust och ork " att  traska upp till Knallis i dag och köpa lite SILL...men...klockan har rusat och ..butiken är stängd..

Får handla lite nästa vecka, ingen panik...
Äkta sill i kryddig ättikslag ska det vara...

Det värsta i sillväg jag testat var  ändå en variant med olja och citron...
( Finns inte i nån butik  och det finns säkert en GOD orsak till ...frånvaron...)

Sillens eget fett  krigade i  mitt tycke med den rypsolja som hälldes över...Där räddade inte citronsaften något...

Smak och tycke ska man  som bekant inte diskutera, .men har man ett välutvecklat och orökt smaksinne, så uppfattar man väl nyanser bättre än andra..

Gjorde äggsmör till kornpirogerna...försvinnande gott  det med  :)
Det blev lite deg och lite fyllning kvar så ...kanske gör lite fler piroger senare i dag..

Svängde ihop en risotto på förmiddagen, för att få slut på de ingredienserna som fyllt kylskåpshyllorna...
Butternut, stjälkselleri, palsternacka, fänkål ....Rödlök, vitlök och chili hänger på väggen så där som stapelvaror...
2014 var ett otroligt år för chiliodling och  det förrådet räcker ännu över vintern..
I vår får jag så av eget frö och hoppas på mer hemodlad hetta i maten...

En vän droppade förresten in helt apropå och gjorde mig sällskap till lunchen så...jag fick överge både tankarna på butiksfärd ...OCH facebook ;)
Kunde ha haft äkta Grana Padano till..eller.. åtminstone klickat i en rejäl smördos...
Världens bästa ost .....

Roligt med folk som har samma uppfattning om julfirandet...eller närmast jul-AFTONEN:

Min spis/ mina tider / min mat / min dyna / mitt lugn....etc..

SEN må det bli anstormning....


:D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar