torsdag 15 december 2016

Tider och bruk..Också seder ;)

När jag senast skulle ut och resa ...greppade jag min året innan anskaffade mobil.. En klumpig Motorola med " klaff " och ringde till resebyrån..
JUST en sån...

Betalade resan på bankkontoret i Ingå kyrkoby... ( tror jag ??? )

Någon dag senare kom biljetterna till postkontoret, där man fick lösa ut dem... och då var jag också ytterst " packad och klar "...

Året var 1997....Målet Madeira...

NU har allt hittills gått lite annorlunda...

Bokningen av flyget har skötts av nära anförvant, trots att jag inte är under förmynderskap ;)
Jag har lyckats i djupaste lönndom att " stjäla mig till " EN övernattning med frukost  alldeles på egen hand...

Då jag tillfrågades om jag vill " hänga med " och svarat ja, bröt ett otroligt webbsurfande ut...

Det allra första var boendet...( Helst inga stora hotell...Kanske skrev om min resa till Kenya ..1996...Safariövernattningen skulle ske i en modern lodge med rinnande vatten - vilket jag rånekade till...Fick inte gehör för min vilja angående tältinkvartering, MEN jag fick sova hos busschaufförernas familjer i en låg lång byggnad med galler för det lilla fönstret...Grova lakan och savannens alla ljud intill...Hålet i marken vågade jag inte använda för " nummer två " så jag höll mig tills jag kom till lodgen...Dumt nog...Har säkert berättat ..)

Nå, nu blir det the UK, där jag aldrig varit...
Första tanken var ju att " kunna omvända " mitt resesällskap ...från storhotellens förlovade värld till ...det mer jordnära och personliga...

Bed and Breakfast...

Ett enda ledigt rum just då jag kollade...så det stal jag...utan att fråga sonen...

Fick inte direkt grälor, men ...försökte " låta " möjligast bevekande på skajpen ...

Blir nog roligt att resa i sällskap igen...fast det betyder att ta hänsyn till andra resten av tiden ...
 ÄR rätt van att vara självständig och ...behöver egen tid...

Mjuklandningen efter sällskapet av en massa människor på flyget...mitt enda -första nattens "särboende " - Oldlands Farmhouse - verkar mysigt, och jag har natuuurligtvis haft kontakt med värdinnan där redan...
TROR inte att de stora hotellkedjorna kan stå för så personliga mejl som jag utväxlat med henne...Inga titlar ..bara förnamn ...
Hoppas de inte misstycker om man gör reklam...

Likaså har jag chattat med en taxifirma för att kolla priser och hur och när och var...

Bed and breakfastvärdinnan tipsade också om vilken cab det lönar sig att beställa...Lär vara stooor skillnad i priserna...

Min stora idol Jamie Oliver lär jag inte träffa personligen, men första frukosten på UK -mark kommer att ätas på flygfältet i hans restaurant...
Vilda hästar kunde inte hindra mig från detta - och jag LOVAR : mitt sällskap skulle säkert tröttna på att höra mig marra över JO ...om jag inte fått uppleva "hans " lokaliter BUMS...

Okeeej, det är långt dit och jag ska inte pina er med mina jeremiader om resan...så en helomvändning blir det här...

Har nämligen antagit en utmaning ...

Den passar ganska bra in i detta " nya liv " då jag fokuserar på hälsan och vikten...

JANUARI skall genomlidas ( !!! ) under strikt VEGAN-diet ....

Julen går väl i rätt traditionell stil och nyåret...men sedan blir det byebye broiler och ...suck.. byebye fish...
Så här för någon dag sedan...
Kanske skulle hålla kaffefritt också och minska på lagret av detoxte...som är ganska ansenligt...


Idag är vädret IGEN alldeles fantastiskt och jag har tänkt gå på en f.d hundlänk...
Har inte varit på skogspromenad sedan blåbären och ...lingonen var i plockskick...

Bara jag fått spjället stängt efter matlagningen ( kokt blomkål och dito broccoli ) så ska jag dra jackan på mig och gå ut...


Julbastu blir det om precis en vecka...

Om nån inte vet hur man beter sig i bastun finns det bra regler här :

http://www.epmatkailu.fi/saunomisrituaali.html

( Översätter gärna för er som inte kan finska, för google translator ska man inte anlita i så viktiga frågor )




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar