måndag 26 december 2016

Annandagsfunderingar...

Idag har jag varit hundlös i fem månader och ...10 dagar..
En lång tid, men desto mer bestämd blir jag... TROTS att det känns som att totalt byta identitet...
" Matte " kommer jag att förbli livet ut, eftersom mina två sista älsklingar vilar på gården, Cocke ( mr C ) under rhodon som buskat till sig betydligt tackvare sin dyrbara " skyddsling " och min kloka fina och så hjälpsamma Onna ( som fick sitt namn efter min mammas moster, som hette OIHONNA...Kallades Onna och var min bästa sagotant då jag var knähög...Man kan gott säga att dessa Onnor gett mig mer kärlek än nån annan i världen ) som har sin plats under azalean med stora knoppar....

Idag har jag inventerat den oätna julmaten, kastat in bullarna i frysen och gjort risgrynspudding i ugnen av den gröt som blev kvar...

Gårdagens pannacotta *) med hallonspegel blev en succé...
T.o.m hamburgerglina gillade efterrätten ( som de i famos ögon inte förtjänat, då maten inte dög...En uppfostringsfråga / generationsfråga som inte ska diskuteras )



Berättade igår om min ytterst tidiga uppvakning, och det ante mig att jag skulle ta igen det förlorade ...Att det skulle bli nästan 10 timmars nästan oavbruten sömn var bara bonus...
Steg upp 8.50 i morse och har bara slöat idag...
Bäddade sängen efter 12-slaget...

En maskin tvätt och en liten matta ...igen...kan inte definieras som JOBB...
Inte heller tändehuggandet...men man har väl rätt att slöa...Läsa lite växtbaserad litteratur ...och ta frö från agapanthusarna som ståtar med nyöppnade fröställningar...

Till den ännu varma rispuddingen tog jag de passerade hallonen = bara frön med god smak = återbruk och ...enkelt...

Nu ska jag göra en brasa och fortsätta mitt slappa liv - som avgjort inte känns som något jag vill föra mer än en dag då och då...

I morgon ska jag vara UTE...och sedan börjar utkastningen av julen...

Definitivt....

Och nästa jul blir firad nånstans i värmen på annan ort....utan en enda låda eller...hamburgerbarn....

Eller så ställer jag till.med ett enda stort pannacottakalas ???

*) Gjorde succén så här :
Hettade upp 1 dl grädde med tre dl helmjölk och satte till 3/4 dl socker.
2 blötlagda och urvridna gelatinblad ( obs inte gelaNtin som ett par  berömda kockar säger )
Hälldes i vackra glas..som placerades ute i tamburen - övertäckta med plastfolie..
Stark hallonsaft kokades och passerades snabbt och i denna  ca 1,5 dl saft upplöstes ett gelatinblad...
Då pannacottan var stelnad, skedade jag på ett täckande lager saft...och lät den stelna i godan ro....

Varsågoda :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar