söndag 4 december 2016

Sista dagen som hundhotellidkare..eller så en förlängning :).

Sysslan har verkligen inte varit arbetsdryg....visserligen aningen längre än avtalat..

Tack vare vädret inget tasstorkande trots många fler uterundor än på sistone ...

Den gamla lurvmadamen har orkat bra till och från postlådan - dvs de ca 600 m som varit väldigt välframkomliga ..
Inte halt och inte hög snö..

Hennes nos har noga undersökt de flesta buskagen och tuvorna ...och på gården fick hon i går kväll upp något nytt doftspår och satte iväg så pälsen fladdrade..

Skönt i såna lägen med en helt ingärdad gård.

I går sov jag nonstop från ettiden till halvsju...

Världen var fortfarande vackert vit och vi kunde gå ut...visserligen med ficklampa för att inte bomma några ev nya glidminor..

Kom in, kastade klabbar i spisen, kokade kaffevatten, knäppte igång tvättmaskinen och tog morgonkaffe...

Dagens morgonmacka : 2 tunna Puikulaskivor utan fett, men med lite kall  kållåda som pålägg  ...:)

Diskhögen var inte så stor, så den var avklarad redan före 9 och utelivet lockade oss på gårdstasseri...och till bastun på vattenkoll...

Fick äntligen skottkärran ställd på " huvudet " ... med skaklarna i vädret...
Rolig/stadig modell

Mullasten sitter som urberget, men får falla där kärran nu står då det blir tö...
Spaden fick jag lösgjord i alla fall...

Också spettet går ännu att använda, så jag skulle ha en teoretisk chans att få fler hallonstödstölpar på plats innan kölden kör tjälen i jorden...

Tvätten hade jag glömt bort, så den fick jag  centrifugera och hänga...ute...
Fick inte ens nagelspräck, som brukar vara tecken på att innetorkning KUNDE ha varit klokare...

Då det var förtjänstfullt undanstökat och hunden luftat sig bakom den stängda tupporten medan fuskmatte skött sin egna dasserier, gick vi in...

Hur det nu kan komma sig grips man av nånslags fullmånsstädiver och startar dammsugaren, får disken i skåpet och flatmoppens textildel OCH plastplattan putsade med en avlagd nagelborste..

Duschrumsgolvet SYNS igen - partiellt - och kunde därför tvättas...
En stor vedkorg stuvades nämligen dit då jag TRODDE att jag hade folk på kommande...Den rymdes inte " under mattan " ...och innehåller sådant som ska sorteras...

Suckade och konstaterade att jag säkerligen måste klassas som obotligt fall....Så länge jag orkar med mig själv må det vara....förlåtet...?

MEN...jag har haft SYARBETEN igen...och det blir rörigare då än annars ...

" Seli seli " säger finnen ( och endel finlandssvenskar - och det betyder jaajaa, förklara du...)
Igår kom en beställd säck solrosfrö och tre nöt-/fettkorvar...
Och  hundens " människomorbror..." ..

Hundpappan  ringde en stund tidigare och frågade om jag orkar ha deras lurviga barn ännu ett dygn, så de hinner organisera hemmet liiite till efter flytten...

Med en liten suck sade jag att det visst går bra...

Och det BLIR bättre städat också här...oavsett om de kommer hit och (av)
hämtar hunden eller om " morbror " och jag levererar den till sitt nya hem...på söndag..

Vi har nämligen lovats en pizzamiddag i det som var grannkommun då Onna och jag flyttade hit 2008...

Så...nu hinner jag inte skriva mera....

Tur va' ??? ;)

TUR hade jag också ..6 skålar för 3€ i Ekocenter 

P.S

Idag - söndag - visade det sig att restaurangen var stängd, men hunden fördes hem och vi avnjöt en god salladslunch hemma hos dess husse och matte ...
Lugnare än på restaurang...och man kunde ha mjukisar på sig :)

Nu känns huset tomt...igen, men så ska det nog vara...

Brasor i båda eldstäderna och avkoppling på soffan...Ingen risk för svanstramp på natten ...

Vi hörs ...igen...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar