lördag 10 december 2016

Livsföringsomläggning...igen, men ..

Den här gången tror jag på den..

Det gäller det " eviga " kämpandet med vikten... De som följt med mina tidigare bekännelser - typ Ben och Jerry' s glass, hembakade kakor och havreflarn - har kanske märkt att jag på en tid inte nämnt dessa...

Bakade förvisso havreflarn i stekpanna för en vecka sedan, men smakade inte ens på smeten, än mindre på det färdiga megaflarnet... Kompisen fick äta av det - i  naturell yoghurt - som jag själv åt med havregryn och bär...

Har väl aldrig haft lika stor motivation att tappa några kilon heller..
Dels fyller jag 68 nästa gång, dels har jag haft konditionen, om nu inte på noll, så ganska nära...
Inte minst : resan...

I förrgår då jag gick upp för att hälsa på i lilla torpet, behövde jag inte stanna och pusta i uppförsbacken och klarade även i övrigt den ca 100m långa sträckan med hedern i behåll..
Just det ..ca 100 m...

Skam och skandal...

Där ser man vad en hund har betytt...Sorgen fick  mig att kapsla in mig, de gånger jag inte sparkade mig i ändan och promenerade till byn...och inte fick skjuts...

Nu MÅSTE jag skärpa mig på många sätt..Bl.a  STÄDA ...

Inte minst för att ett av barnen med familj och hundar ska komma på ...var det nu annandagen kanske...?

( Just nu är hushållet mer än vanligt i kaos -  men det tar jag med ro...Kaos är kreativt och ...i likhet med pussel, brukar allt falla på plats så småningom... Jag har aldrig bränt så mycket papper som i år ...t.o.m hundarnas recept och ...veterinärräkningar )

Julaftonen har jag meddelat att jag firar hemma i lugn och ro....

Så småningom blir det att trampa upp stora oekologiska fotspår och delta i utsläppen - i och med resan utomlands...
Har en massa gamla kläder som har blivit ...trånga och ...det är ju oekonomiskt...

Känner mig just nu och ett par tre dagar tillbaks riktigt PIGG...

I går vaknade jag TYVÄRR väldigt tidigt och drack kaffe med en strömmingsflundra som tilltugg kl 06.15...
En halv portion gröt tre timmar senare...

Efter det disk av lite udda kärl för att få ordning på duschrummet - som egentligen borde tömmas helt och hållet.

Meningen är att få bort de plastmattor som finns där, men det är mycket jobb innan..
Duschkabinen ska flyttas tillfälligt...tvättmaskinen likaså...Lavoaren är sprucken och ska bytas...Vattenberedaren är uuurgammal och en källa till oro... Många bränder har börjat i såna gamlingar..

Har googlat " lämminvesivaraajat "  flitigt, men inte ännu kommit till skott...

Före jul blir det naturligtvis inte renoverat, men kanske efter resan..lagom till våren ???

Utejobb - och halvutejobb -  har gårdagen bjudit på... mest för att väderrapporten utlovar kallare...
För en stund sedan....

Kompostorområdet i lagårdens sydsida har sett ut som " ryk och ränn " mycket länge...Mitt dåliga samvete..

Först rullade jag iväg en blå tunna - halvfull med brunnen kompost -  in i växthuset...Där kommer det fina jordförbättringsmaterialet att tina snabbt på våren (  intalar jag mig ...optimistiskt...För egentligen krävs det EN varm dag utan blåst att få takplasten på...Lite ribbor behövs också, men de borde finnas och kan skruvas också i snålblåst...)

Krattade ihop alla kruk-, glas- o.a  skärvor från förrgårdagens ishackande, likaså löven som hopat sig framför Bakskjulsdörren och slängde gamla murkna och blöta brädlappar på hög ..för vidarebehandling...
Den lilla murkna grönröda bänken fick stå kvar ...lutad mot stängselnätet..Den håller inte mera att transporteras och får stå tills dess saga är all...Symboliskt ??

Riktigt nöjd med det jobbet...

Har länge kastat lystna blickar på bärbuskområdets mossiga stenar - en liten mur -  och för min inre syn sett hur bra de skulle kanta dammens östra strand ...och hålla den nödvändiga, men såå förhatliga presenningen på plats...OGRÄS göre sig icke besvär...

Det ska vara mossflox, lysimachia nummularia,
jordreva ...och storbladigt...Plus kanske vackra annueller...Vit blomstertobak, cosmos, kanske salvia...
Beskattad stenmur...antik...



Önsketänkande, eller så ej..

Men då jag påbörjat projektet, visade stenarna sig vara så pass tunga  att sammanlagt bara 7 fraktades med skottkärran - tre först och fyra sedan...

Dessutom skulle de gallrade hallonspröten plockas upp och deponeras på den första trädgårdskomposten ...och en hallonklunga flyttas...
.

Tunga " bumlingar "...för en tant :)

Kolla: TVÅ rejäla gallringshögar..

Men såpass kallt har det varit att spaden inte kom längre in i marken än en dryg cm...så jag högg av de fina stora bestånden..
Det FINNS av dem, men...alltid lika svårt att döda växter...

Slog in metallpinnar i presenningens ringar och dolde sedan pinnarna med stenar...Om jag får lösspringande hundar på besök, så vill jag ju inte att de ska riva tassarna...

Sen var jag faktiskt så slut att jag måste komma in...trots att jag skrutit med skicket :)

De " halvinnejobben " då ???
Jo, har börjat möblera om inne...Bl.a flyttat min vita korgstol, som stått bredvid tvn * till det som ursprungligen skulle vara läshörna - bredvid Plåtis...

Sen blev det utrymme för ett litet bord mellan soffans fotända och bokhyllan...där tvn är inrymd...

Bordet hade jag ursprungligen tänkt mig på tuppen - som underlag  för handfatet...och ovanpå det extra hålet i sittbänken...Då jag för det mesta är ensam MÅSTE jag inte sitta turvis på tre olika hål ??? OCH..jag vill definitivt tvätta händerna GENAST efter ...sitsen...

Försökte i något anfall av totalt vansinne såga av två ben med gersågen ( för att få ytorna jämna !!! ) men misslyckades natuuurligtvis   och gav upp planen....
Tur nog...

Har förvarat det misshandlade fyrbenta skrället i vedlidret..och måste därför av och an ut för att ..hämta det..

Så ...efter noggrann putsning med Tolu, överdrogs bordet med ett vitt, dubbelvikt och  spetsförsett lakan....

Farligt att läsa olika inredningstips och...få idéer...

Blir nog bra bara jag stryker lakanet och får på en julduk...
Behövs många avställningsytor till jul...:)

När hjärtat kommit i normal rytm efter slitet, drog jag  på mig ytterkläderna ...igen och gick efter ved...HÄMTADE ved ...Hihhh...
( Jag SÖKER inte veden i alla fall :D )

Om man tänker på hur tidigt jag steg upp  så var det ganska ...imponerande ...hur mycket jag " orkat med " ...trots att jag inte är tjugo...

DE orden ringer i skallen  på mig...sedan besöket hos läkaren...

Ser i gamla anteckningar att det för sex år sedan var " så djup snö att den nådde upp till bilens mage...och vi kom hem i grevens tid...Cocke, Onna och jag...med egen bil..."

Suck...

* Kände mig " åter igen "manad att kolla min förkortning hos språkrådet ..och fick veta :

Fråga: Ska vi skriva TV eller tv? Går det bra att skriva teve?
Svar: Förkortningen tv består av första bokstaven i sammansättningslederna tele och vision och är alltså en s.k. initialförkortning som utläses bokstav för bokstav. I Svenska skrivregler (punkt 147) rekommenderas att initialförkortningar som används som självständiga uttryck och är mycket etablerade skrivs med små bokstäver. Det blir alltså tv. Andra vanliga förkortningar av detta slag är cd, mc, pm, vd och vvs.

Det räcker för mig :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar