måndag 9 januari 2017

Mulet och lite takdropp...Bakningssuccess..

Så var det då slut på det gnistrande vackra vintervädret - till nästa gång..
Det gööör inget, för det är riktigt skönt att vila ögonen också...och slippa solbrillor...

Var i går i " stora byn " med A och handlade...i " stora butiken " ...
Det blev en del spexande i kassakön ...som vanligt och ...ja, man måste få ha roligt :)

( Förlåt Knallis, jag har varit otrogen nu ...tre gånger på raken....)

Vi besökte också ett loppis och fyndade naturligtvis bägge två...

Inte nog med en väldigt välkommen grunkuppsamlingskorg  till den av mig själv byggda avställningsytan vid vedspisen och en timer för tjuvlurande verksamhet  - dvs.. jag kan trots personlig frånvaro tända och släcka så huset ser bebott ut ....och ett... skruv/spik/-småprylssorteringslådeväggfack till Snickis och det billigaste av allt :

 en hel påse SKOSNÖREN - då jag BEHÖVDE ett par till vinterkängorna - för det ytterst facila priset EN euro.... för ca 50 snören :)

Har redan räknat ut att jag kan använda de " överlopps "  snörena till uppbindning av tomat- och andra plantor i sommar....

Går bra med skosnören också :)

Alla loppisgrunkorna kostade snäppet över 20€... Idel fynd....:)

I matväg behövde jag mera av utmaningsingredienserna...

En härlig frukt- och grönsaksdisk erbjöd  bl.a  små vackra avocado/n/s  i nätkassar, askar med  små  körsbärstomater i regnbågens alla färger... som jag plockade med mig  en ask av och... tänker ta frön av så jag slipper köpa 6 olika påsar....

" Härkis och pulled oats " naturligtvis..Och som omväxling ...seitankorv....

Den sistnämnda föll inte A riktigt i smaken, då vi drack hemkomstkaffe hos mig...innan han åkte hem till sig :)

Nå, ÄR det inte kött  i något som ser ut som korv, som mer verkar starkt kryddad blötlagd medwurst, så.....förstår jag nog...

Då han skulle åka hem gick vi som vanligt en liten sväng på gården och sällskapade med fåglarna...och såg att något odjur hade  varit framme vid matningen och ....
ÅTMINSTONE fått tag på en ansenlig dos fjädrar och dun av nån av mina fåglar...Spåren runt rabatterna tydde på vessla eller hermelin, så DENNA gång gick katterna fria från misstankarna...

Också något betydligt större djur hade tassat omkring på andra sidan huset...Kanske en jakthund på villovägar ???



Har haft en surdeg på mognad några dagar och idag var den absolut färdig att bakas ut...
En deg, som dagligen matats med semlemjöl och kikärtsmjöl....

Brödet blev en riktig success...och jag offrade två skivor seitankorv till den första brödskivan...
Andelen kikärtsmjöl är ansenlig :)
 Det ÄR vegekorv på mackan på bilden..Inte
rödbeta, trots att det ser så ut...

Och jag smorde brödskivorna med blå Keiju - det
margarin som just nu är " tillåtet " ....men eftersom brödet var hett ännu, så syns det inte...då fettet sugits upp...
Poröst bröd...väljäst ...och jag kom ihåg att frysa in en klimp surdeg...


Är nog mer förtjust i äkta ost / korv, men...utmaningar ska man följa till punkt och pricka...Det gååår inte att ljuga för sig själv...

Ganska litet bröd...
Den andra mackan blev sedan krispig och fiberrik tack vare babysalladen " Little Gem " - i ekologisk variant -  samma som jag odlat ett antal år själv...och överraskande nog hittade först i Knallis grönsaksdisk...
Nu i stora K....

Är väldigt glad att jag antog utmaningen...OM den för med sig ett piggare/ lättare liv...

Det verkliga testet börjar just...då månen blir full ...och sötsaksbegäret sätter in....

Få siii nu sen....

Nu är det gonatt igen :)






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar