tisdag 19 september 2017

Erkänner ...Det ÄR mitt fel...om :

det blir kallt i vinter...och VAD jag då  gjort / lämnat ogjort för att slås av tankar som denna....??? Eller vad har lämnats ogjort....???
Inte alls så avlägset eller ..

Skulle jag försöööka ta det i kronologisk ordning kanske ...

Dagen började bra ...upp 7.15 - och det med fullt energiflöde...Beslöt mig för att BARA dricka kaffe UTAN tilltugg...Inget bröd alltså..*

Gick alldeles bra, för jag gav mig inte tid att sitta och fundera över nån eventuell hunger heller...

Intog några tomater i flygande fläng och ...ja, så mycket satt jag ändå  att fbvännerna delgavs  följande otroooligt viktiga  info :
" Idag har x  så mycket att göra att plattan skulle få vila...och x  kan  nås eeenbart per mobil "...eller något ditåt...

Bäddade sängen ...Synnerligen important...för :

Hade nämligen  ett EVENTUELLT " dörrbesök " på agendan, ett lika eventuellt sotarbesök och ett eventuellt besök av hundägare+ hund...på komand...liksom

Plus avdoftning av diverse nyligen fådda kläder...Dvs tvätt i ganska doftfri tvättlösning...

Så tvättmaskinen igång ...

Stekte två ekologiska ägg ur en ekologisk ask ...och klippte i lite spenat...

Asken är gjord av gräs !!!

Åt dessa medan jag förgäves ringde till den firma som enligt ett ankommet SMS helt gratis och utan krav  skulle komma och filma mina avloppsrör...HUSETS alltså...
Obs: enligt deras egen utsago redan i onsdag...
( Firman uppkollades natuurligtvis noga av husets mycket misstänksamma matmor !!! )

Ingen idè med sådant tänkte  jag och bestämde mig för att avbeställa hela ruljansen...
Man ska vara stadd vid kassa för att kunna åtgärda de fel som ..helt säkert KAN finnas i ett hus som nått 80-strecket...

Tog en kaffe på den  ekologiska lunchen och gick ut en sväng och tömde myllan ur två pytsar ... Lekte i växthuset en stund...
Kollade fröpåsar och gjorde en ungefärlig såplan...

Hängde upp tvätten ute...natuuurligtvis...och tog äntligen in gästsängen som togs ut i våras för att vädra sängkläder på / tvätta mattor på...men mattvätt bidde det inte och ...vädra kan man på annat vis...

Så ..upp på vinden med den ...Kånka... kånka...

Väl där uppe slog mig tanken att innerfönstren med  fog kunde installeras NU JUST -  så kan växterna sedan flytta upp när som helst...
Sagt och gjort : tog fram rutorna  ur skrubben  - och skruvade dem på plats...
Ner igen och försåg mig med en kniv ur kökslådan ...istället för att gå heeela långa vägen till Snickis och hämta en skruvmejsel...

Hade så lite limpapper kvar i vindsskåpet att jag steppade ner en gång till för att ta upp fönstertejp...
Och en sax...

Det vita nattduksbordet fick agera stege ...och det HÖLL...

Då dessa klätterjobb var klara började jag fundera på frysskåpet ...som nu stått ett år / två ???? på trappavsatsen i kyla och ...mot alla bruksanvisningar...och direktiv...
Kanske det ÄNDÅ skulle må bättre med alla växterna i gästrummet....där temperaturen inte går under +5...

Beredde snabbt utrymme åt det alldeles vid dörren, tog bort brandsläckaren,  skuffade skåp och ...spurtade ner och tog upp sopborste och skyffel...
Sopade bakom skåpet....och bakom ena hetekan...

Konstaterade att en LÅNG skarvsladd behövdes, så...fick ÄNDÅ gå ner ytterligare en gång och ta en från Mellanrummet...Bredvid  Snickis...
Upp igen med denna ...

Så " skulle bara " fem fryskorgar bäras till lilla Porinmatti där tre staplades och tre placerades på golvet...

MEN : där slutade " skulle bara" ....för ...

då den översta korgen togs ut ...visade det sig att både inlandsis och permafrost angripit kylelementen och...ingenting annat återstod att göra än att  avfrosta maskineländet...
Har svävat i århundradets villfarelse att det är ett självavfrostande skåp jag köpt...

Svävar inte längre...SUCK !!!!

Husets alla gästtäcken stoppades snabbt  runt och över korghögarna och ...husmor... inte kanske längre sååå rapp i fötterna -  dansade ner för sina ägandes trappor...nu för att ta upp fönen och en försvarlig trave rena frottèhanddukar....

Själva avfrostandet gick rätt snabbt...
Skåpet avtorkades ...länge...
Så flyttades det till gästrummet och kopplades...

Husmor ner igen ...nu för att lägga de använda handdukarna i tvättmaskinen och lite annat med som utfyllning...

Medan maskinen surrade tog en relativt matnödig oavlönad knegare  sig för att göra lunch...
Klockan då 12.45....

Stekt lök, grön / omogen paprika och hastigt utklappade färsbiffar...
(Fortfarande inga kolhydrater: INGEN potatis, inget bröd....)

Så ...något oväntat hörde en representant för  avloppsfotograferingsfirman av sig och vi kom överens om att inga besök skulle aktualiseras...i morgon i alla fall...
En lottovinst behövs om det ska bli aktuellt....

Klockan 14 var fryskorgarna återbördade till sina hyllor och ytterligare en vindsklätterrunda var över...

Mig veterligen är det INTE fullmåne ...så det måste vara gårdagens besök i stora världen + de aviserade besöken som fått fart på kärringen här i huset...

På min duschrumsdörr ( där jag har min anslagstavla med to-do-listan som täcker snart sagt hela dörrytan  ) står det nog att lönnen skulle kapas, pelargoner/agapanthusar etc skulle tas in / trimning av gräs vid kompostorområdet skulle utföras / kompost skulle tömmas i blå tunna/  och...kapning av diverse avsågade stammar från Äppellunden...
Skulle ....SKULLE, men får nog vänta...för nu lyfter jag inte ett ...barr ens...

Krafterna tog slut...och fingrarna är  svullna...
En ny dag i morgon ????

Väl ???

Men... så ..."skulle jag bara "  kolla tvättmaskinen ... och välte  pallen i duschrummet...
Den har  otvivelaktigt varit överbelamrad av ...grejer...en längre tid...
Ylletvätt - tröjor/sockor, otroooligt gräsiga trimmerbyxor i  en fanèrlåda...och ...HURRAA : en oanvänd dammsugarpåse !!! bland allt det andra...

Så bara jag vilat ett tag kan jag ...dammsuga :)
Köptes 2009 och gamla Voltan blev vindssugare 
I brist på annan sysselsättning ??? ;)

Så började det regna också, så ...utejobben får vänta...
Tvätten hängs nog ute ändå...

Får väl kasta lite byggplast över den om det blir mer ihållande...

Eftersom det börjat regna blev det eldningspremiär i vedspisen...
Och därför putsades alla gjutjärnsstekdon och -grytan...
Två nya krokar skruvades i väggen ovanför spisen ...och nu hänger en fin plättpanna och en annan stekpanna vackert och bekvämt inom räckhåll...

Och spiseldningen fick eldaren att rycka ut i ilfart  - på gården för att skörda årets enda vitkålshuvud...

Det blir kålgryta...i morgon...

Allt utom spenaten gömdes i grytan...

Snälla ni : FÅR jag sluta jobba nu ????
:D

* ) LCHF ...eller ADHD ????
Fnisss....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar