torsdag 14 september 2017

Tomatgardiner och fönstertätning...

Är på slutrakan med fönsterinsättningen och har bara de små övre rutorna kvar i skrubben under trappan...

Helt regelvidrigt har jag dragit in skruvar bredvid fönsterfodren i alla rum - för att spänna snören gör alla omogna/halvmogna tomatklasar...


Gillar att ha de här levande gardinerna, trots att de i viss mån lockar fruktflugor - och ibland väcker mig då nån tomat bestämmer sig för nedhopp mitt i natten...

Inte bara tomater tas in...( Som jag visade i det förra inlägget ...Heeelt dement är jag inte ...)
Paprika och chili får komma in i sina krukor..och DET leder till utrymmesbrist på alla fönsterbänkar och -bord...

Mina växthusbönor " Yard Long " har nu vuxit färdigt och tre stycken är skördade...Den längsta är 45 cm, så den motsvarar väl 3 vanliga ???
Om sommaren hade varit varmare skulle väl skörden varit större / alternativt borde jag ha sått bönorna tidigare...Några får växa till sig lite ännu innan de tas in innan det blir frost...
Nån äter upp bilder här, så det får bli en gammal bönbild....

Nå, det är som det är med skörden och jag tänker redan framåt...
Hittade IDAG en länk till en tidigare känd, men aldrig använd odlingsmetod :
https://richsoil.com/hugelkultur/

Typiskt nog har jag staplat nästan alla kvistar på " Rödhake"- komposten....och får nu dels såga dem och skotta pinnar och grövre material  till den gamla växthusgrunden, där jag tänkt anlägga en sådan " kultur" ...
DIKENA jag grävde för det nya växthuset ligger ju gapande/ogräsfyllda där och kunde med fördel utnyttjas...

Igår eller förrgår tog jag - apropå pinnar -  bort det hopsäckade  lilla pinnstängslet som minsann gjort sitt ...SJU år är mycket för små pinnar..

Egentligen skulle det inte behövas något stängsel i den f.d Digibranten - då det inte längre springer några fyrtassiga vilddjur här... MEN ...vanan är halva livet och jag vill ha nån form av avgränsning just här...
Har redan spänt min blick i " två fyrkantiga ben förenade med ett grånat bräde " - en kombo som hjälpte mig att hålla trastnätet sträckt längs västra sidan av  jordgubbslandet...
Jordgubbarna ska ändå flyttas nästa år...så fasthållandet måste organiseras på nytt i alla fall...
Och nu trasslar hela bloggen så jag slutar lite abrupt här...En okorrad del slank visst ut redan ...Få se vad det blir för soppa :)

Idag blev det en god kornotto med smörsopp från bastustigen...

Sköt om er ....och försök hänga med trots " råddandet " ..
Skyller på Chrome ...för det är bekvämast så :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar