lördag 30 september 2017

Lördag...IGEN !!!

Hur fort en vecka ändå kan gå...Inte för att det är nån skillnad vilken veckodag det är heller...
Idag är jag TRÖTT...Dålig natt...Låg och trisslade sedan morgonnatten något tag...TÄNDER absolut inte för att checka tiden ...

Eventuellt den tiden ???
Kan riktigt skylla mig själv, för det enda vätskeintaget igår var morgonkaffet, tvåans kaffe med en ny bekanting på min gård och ...en kopp kvällste...Nnjaa, en halv kopp vatten efter ena trimmerrundan också...Man SKA dricka mer....

Dessutom duschade jag ...och min kropp gillar tydligen inte att vara ren = få motståndskraften borttvättad, så...det kliade och " pricklade " från fotabjäll till huvudsvål...

Nå, morgonen kom naturligtvis som den brukar.... Skönt mulet väder som effektivt lindrade alla jobblustar...

Tog två bitar rågbröd till kaffet och hoppas på mer energi så småningom...

På måndag ska min lilla protègè komma igen ...liksom eventuellt regn..

Borde därför skruva lite på lillporten, vars yttersta spjäla hänger lös i nederkanten och två spikar sticker ut...

Porten har från tidig början varit en källa till irritation - som inte avtar med åren...Hjälper föga att den myntat uttrycket
" Den ska ju ändå målas " ...om saker som spruckit efter ovarsam hantering...Storyn bakom uttrycket har ni hört förut...Jag VET att jag avslöjat ...
( Den utmärkta snickarhjälpstjälpen bytte ut skruvar i porten...utan att borra upp skruvhålen och vareviga spjäla sprack...Sprickor KAN inte " fyllas med färg " och nu är det slut på den fula gula " portgrindwhatever....n " .
Nästa inkörshindret blir en enklare sak och ...rödmyllad ...)

En sorglig syn....

Bra med ....lång sensommar...Någon termisk höst har vi nte ännu...
Skördar fortfarande bönor och spenat, medan selleri och purjo växer sig större..

Satt igår och pustade i purjo/selleributkan och pustade mitt i trimmandet...

Foto av foto pga tekniska orsaker 
Åt min första rädisa och såg att det fanns flere...
Ringblommorna har lyckats fint i år och de lockar en massa blomflugor..
En utsträckt hand når vindruvor och ärter som läskar och gläder under pausen..

Potatis finns  ännu att ta upp...kanske för att jag skurit ner på konsumtionen...

Har en veckoslutsresa i kikaren också.
En som för mig samman med förhoppningsvis  en stor  del av min familj - och deras familjer...
Huruvida det blir en " bara lördag eller lö-sö eller fre-lö-sö " beror på skjutsalternativen...
Eventuell bil och köra-själv skulle få mig hem ännu samma dag...till min egen säng med den bekanta sovgropen ....
Borde jag se om jag får ta en " avec " med mig ;)  En med bil ....naturligtvis....Hmmmm...
Nej, tycker inte om att utnyttja män...:D. Så det får bli andra lösningar...



Igår hade jag den första fågelbesökaren i växthuset  någonsin ...då jag varit på tuppen...
En liten rödhake som vid det laget var helt slut av sina försök att komma genom rutorna..
De lade sig redan på rygg då jag luuuugnt och stilla försökte mota den mot dörren.
Fick därför fatt den snabbt och kunde ...naturligtvis fotografera den för att " bevisa " slutet på cirkusen...
Nåjaa, den flög raka vägen tillbaks in då jag släppte den, men hittade snabbt ut...


Det som däremot får gå obevisat till historiebladen är tranornas absoluuuut otroliga skränande någon natt tidigare...Och då jag säger " otroliga skränande " MENAR jag faktiskt JUST det...
Inte nog med skrän, det var panik i skrien och tranflocken var så lågt över min gård att de med sitt vingeflax fick ekarnas löv att rassla !!!!
SÅ mörkt var det !!!!

De hade säkert tagit ner för natten i god tid och högst antagligt var det något som skrämt upp dem...
Det var i hög grad kusligt att ha dem så nära inpå, för jag kunde tänka mig förödelsen och blodbadet om de / nån av dem försökt landa på växthuset och blivit instängda där...

Här lär man IGEN hur viktigt det varit med LJUDbevis, men i den nattliga villervallan tänkte jag inte så långt...Klockan var ändå 23 och då - vid den tiden - är jag ytterst läggnödig...

Min härliga självtillverkade säng...

Månne " tanten " i min mobil - hon som ibland på lite uttråkad rikssvenska ... chockar mig med att säga : "Säg igen om du sade något ".... skulle ha hört ljudet om jag haft henne påkopplad...
Nu hittar jag inte henne då jag letar " mikrofon " ....Tycks lyckas bara av misstag...
Kunde ju säga : som så mycket annat :D

Nå, bevis fick jag ju via grannen som också reagerat på oljudet av de skräckslagna fåglarna...
Undrar om det kunde ha varit nån av de kringströvande vargarna som skrämt upp dem ????

Nå, hur som helst och ...helst på rygg...;)

Här har jag varit verkligen av och an till byn o tillbaks...
Tittade på bilens digitala klocka då jag startade och den visade 11.41...Nu är min tablettklocka 12.06 så snabbt har jag handlat ...och kört :)
En liten bil....men naggande god...

Synd bara att bilen inte är min...utan..." tvångslånad " åt mig...
Bad nämligen inte om att få ha den och användandet  har varit ytterst minimalt på grund av de monetära förhållanden som råder...

Den första oktober infaller i morgon, söndag... Kanske bra så, så frestas jag inte till onödigheter...

Ville ändå ha några byttor ( !!!) fil, lite vitt och vackert kött *  - som dessutom var på rea - så jag fick 2x 450g för priset av EN förpackning - socker till lingonen jag fick i går ...och en platta mörkchoklad...
Den sistnämnda för att testa min nya livsföring...( Under nästan 2 veckor har jag bl.a ätit 3 msk socker och ..av 12 platta rågbitar har jag 5 bitar kvar...
EN pizza på Kansakoulu, med lövbiffen några dagar senare bara grönsaker osv...)

Här KOKAS ingen sylt...rårört är det som gäller...och frysförvaring

*) Tänker INTE delta i kampanjen  " köttfti oktober " och så värst mycket kan jag inte skära ner min köttkonsumtion heller...MEN, det är klart att världen vore en bättre plats utan köttproduktionen och allt den för med sig ...
Men...det får vi ta upp till diskussion en annan gång...

Ha det riktigt gott allihopa ...så länge :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar