lördag 9 september 2017

Septemberväder och ..människotyper...

Nyckfullt som aprilväder BRUKAR man ju säga...
Personligen tror jag årstiderna lite slagit kullerbytta och april är minst nyckfull av alla..
September har nu kommit till sitt andra veckoslut och regnet har sköljt ner tidvis sedan i natt...
( Väldigt behövligt för grundvattennivån är låg...)
Som jag sagt är jag oftast en väldigt positivt tänkande individ och har benhårt satt min tillit till september...

Har faktiskt vänner som avgjort inte tror på ( min ) optimism...och " gnisslar " om mångt och mycket...
Blir spännande att se vilket läger som " vinner " i slutändan :)

VÄRMEBÖLJA kanske det inte blir, men ...varmare än den gångna veckan ???

Hade alldeles för mycket på mig vid morgontassandet till dasset...
Fleecetröjan under regnkappan...
Yllesockorna i crocsen...

En snabbtitt på termometern hade gett vid handen att det var barfotaväder...

INNE är det kallare än ute såhär års - i synnerhet som fönstren hålls öppna ...så husmors ädla ända kan hänga ut medan hon gnuggar rutor :)

Men...inte kan man elda ÄNNU..

Har haft innejobb som hör till årstiden = löken ska hängas på tork och det krävde tömning av vedspisens häll.
Där har förvarats fröställningar och  annat som inte kunnat lämnas ute i regn och blåst - och diverse  som ...inte ryms nån annanstans...mitt i fönsterinsättningsstöket...

Har lärt mig att ta det liiitte lugnare och sålunda har jag " bara " tvättat, tätat och tejpat fyra par fönster...ännu...
Lika många återstår i bottenvåningen och två par på vinden.

I vardagsrummet står 2 krukor med chiliplantor och 2 krukor med i våras omplanterade Mårbacka-pelargoner ...De har det dragfritt och gott och ska snart få sällskap av fler krukor...

och se, de börjar RODNA...

Ganska många på en planta och flere krukor finns ännu i vh...

En vän efterlyste humlekottar på en fbsida igår kväll ... och fick svaret att det går att få här...
Så idag var jag i bÄrsÅn  och knipsade av lite kottar i min skördekorg av metalltråd ...som jag gick till växthuset med ..och satte igång värmeblåsaren en liten stund så de inte ska mögla innan vännen hinner hit...

Skördetider minsann...

Har belönats rätt rikligt med bl.a spenat, som lagts i frysen och ätits färsk...Igår fick jag för mig att göra spenatpasta...
Kimito kvarns semlemjöl + Risentas majsmjöl + ägg + lite olja + spenat mixades i den lilla matberedaren som jag i vintras köpte för  20€ ....
Efter den obligatoriska knådningen och vilan som pastadeg ska genomlida rullades den ut...
De utrullade stängerna såg mer än suspekta ut...NÄSTAN som mårdhunds...lämningar,men SMAKEN var helt bra...

Gjorde först nånslags små rullar,... inte helt olika gnocci...och då dessa prov var avsmakade kavlade jag ut lövtunna lasagneark...

Det är alltså lasagneark som hänger på tork, inte skitiga skosulor :D

Dessa hängde jag på en ledig gardinstång av typen T-skena och denna skena hängdes ovanför vedspisen...
Så, idag var arken torra som fnöske och kunde stoppas i gamla mocconakaffeburkar - som jag har sparat sedan mitten av 70-talet just till specerier...
I vinter ska jag sen skriva snyggare, nu så här :)
Gjorde en spenatvegelasagne på stående fot på de färska arken ...då jag tassat av och an till byn...
( Berättade jag om detta igår ??? Jösses så närminnet blivit dåligt ...)

Spisen var ganska så mjölig, så ..den sopades inför lökknippenas upphängning å samma plats som pastan...

Min nyaste clematis har slagit ut sin första och enda blomma...
Den fotade jag med mobilen då jag egentligen skulle till Snickis och hugga tände...



Foto av foto liksom...Tyvärr kan jag inte blogga på nya mobilen för jag vet inte hur jag ska komma in där med nya inlägg...och då blir fotona som jag tagit med den också där och måste ...fotas en gång till för att fås hit..

Hela mitt liv ÄR just så här ...krångligt ...men det stör väl ingen ????
:D ....eller LOL ...eller ..tsk.. tsk....Fnissss....

Nån kurs i ämnet vägrar jag ändå att börja med...Får väl be något av mina mer rutinerade datoranvändarbarn om assistens  :)

Om jag minns...

Nu ska jag ut och plantera det sista för i år ???
Det som jag hade med mig på plantbytet...
Just det...måste fixa stödpinnar till min nya Ribes -  vars gamla pinne inte ville in i min lerjord...

Så, ha det vänner ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar