fredag 22 september 2017

Känner mig ...nästan vuxen och optimistisk idag...

Klockan är 11.10 och jag har redan varit i butiken, kommit hem och har mat för ...fyra dagar samtidigt i ugnen...

Av alla underliga sammanträffanden ...heeelt oförklarligt ..Nästan kusligt...

I morse var jag väääldigt trött efter en natt med mardrömmar...och knäppte inte igång intelligensmaskinen ( mobilen ) förrän ca kvart före nio...
Då ...såg jag att " en viss person " JUST precis höll på att ringa till mig.....Dvs inga signaler eller ens vibrationer hade hunnit gå fram...

TALA om sammanträffande !!!  Vispade hastigt på de två lurarna och hasplade visst ur mig ett sömndrucket och ociviliserat : Hallååå ???

Hur som helst ....

Jag fick ett väldigt fint erbjudande ...som jag modifierade en aning - utan att bli motsagd eller ifrågasatt ( !!! ) och fick härefter en fullgod anledning att :
* Skutta i duschen redan innan  jag druckit morgonkaffet mer än halvvägs
* Klä på mig rena och utedoftande kläder
* Samla ihop mina butiksgrejer
* Bädda sängen
* Sakteligen tassa iväg....

Halvvägs till byboden spelade mobilen en eldig tango för mig och jag anmodades :
" inte stressa, för det var traktorer och annat fartbegränsande  i trafiken "
Bedyrade att jag inte stressade ...och tog det faktiskt ovanligt lugnt i det duggregn som knattrade stillsamt mot paraplyet...

Den långa uppförsbacken just i  " kråkfotskorsningen "  - där tre vägar möts och en ännu går upp till  gårdar och hus - tog ändå musten ur mig och jag tog in på apoteket för att andas lite innan inträdet i " min " butik...

( Kanske veckan ändå  varit lite väääl kämpig med allt den bjudit på ??? )

Behövde i själva verket  varken andningshjälp eller hjärtmassage trots backens vedermödor,  utan en liten koll av några priser...
Har i en veckas tid haft slut på mina " tantpiller " och ville ( igen en gång )  höra hur stor skillnad det är på recept- kontra receptfria sådana...
Så pass minimal  skillnad att jag ...den 1.10 kanske slår till och tar en sats på 18 piller som då räcker 3 x 18 dagar...

Tog god tid på mig också inne i butiken, skötte mina sociala snackbehov och plockade ihop varor - motsvarande den summa som blivit över då sotningen blev billigare än beräknat...
( Läs : Bastun lämnades " pga minimal användning " osotad, fast ...mest med tanke på att det ännu är en dryg vecka till pensionen ...)
Ändå har jag föga/ litet stöd av mina klockor ;)



Då jag stod vid kassan öppnades himmelens alla slussar och regnet forsade ner...

HUR kunde min " alltid vara tidigare än i god tid " vara så lagom just i dag ???
Hade jag väntat med gåendet en kvart till, så kunde jag ha varit totalt dyblöt trots paraplyet...
Igen ett mystiskt sammanträffande...

Stod utanför butiken och  plockade min vana trogen bort  vissna pelargonblommor ...men nu  i väntan på skjutsen och hade just " av misstag "  brutit två toppar av de nästan helvissnade VITA pelargonerna och pillat in dem i ryggsäcken...då den
 " splitternya" bilen kurvade till trappan :)
Chauffören såg i all sin belåtenhet ut som en ny människa...Och visst är det skönt att få en bil genom besiktningsmännens knack-och skakbehandling ...

Inte jag och....skjutsande av min ringa person som får folks mungipor upp till öronen :)

Efter tacksamhetsbedyrandena vid avstigandet på min gård och skjutsarens skickliga bilvändande - " på ett frimärke " - gick jag naturligtvis in med ryggsäck och paraply...

Slogs av hur STÄDIGT det var...och hur glad jag kände mig... då jag utan att behöva röja utrymme kunde plocka inköpen på deras respektive platser...

Förrgårdagen och ...gårdagen har varit aktiva...Jag har bl.a kallpressat en del av mina druvor, städat inför sotningen, tvättat inför regnvädret, vikt tvätt och plockat undan...efter...
Ett plötsligt hedersamt uppdrag som dagmatte fyllde gårdagen, men jag orkade då ännu efter att ha promenerat hem hunden ...BYTA matta i vardagsrummet...
Den uuurgamla mattan med  gummerad bottensida åkte ut på gården och den välvädrade stora  trasmattan kom in....

Är synnerligen nöjd med DET bytet..och att det blev höst"fint" i vardagsrummet....

Under enbart harmoniska tankar kryddade jag ett  30 cm långt revbensspjäll med dijonsenap, salt från le Saunier de Camargue, nystött svartpeppar, skivad vitlök och god balsamico....och naturligtvis också tunna skivor av min härliga chili...
EN laxstjärt blev två olika portioner, ena med citronskal och peppar och salt, den andra blev rikligen beströdd med rosmarin, förutom salt och peppar...

Den här ena varianten blir morgondagens...

Nu bekänner jag annat än pelargonskottstölden ;) :

Jag är inne på min FJÄRDE dag av lågkalorikost...*
INTE  LCHF fastän nog ditåååt...också...
INGET bröd av något slag , inte ett uns socker, inget mjöl....
Lite potatis nån gång i veckan, kanske lite majsmjölspasta nån gång...?
Så : goodbye glass och mackor, goodbye kvällssmörgåsen med sockrad kakao eller te...
( Smörgåsarna har ersatts av nävvis tomater, gurklandgångar med  riven parmesan ...osv )
Den stora burken stewia som inhandlades till min veganmånad i januari har plockats fram och ...smaken är ganska ok bara man faktiskt tar bara pyttepyttepyttelite av det fina dammet...

Här i huset serveras hädanefter INTE havreflarn eller kvargbullar....

*)  Jag vågar redan gå ut med detta JUST för att jag tycker mig ha anammat ett...vuxet och behärskat beteende i fråga om maten....

Allt annat må sedan löpa enligt devisen :
" Young at heart. Slightly older in other places..."

Skylten med denna text fick jag ....för ett bra tag sedan ....och den är ganska så ...träffande :)

P.s. Vet också att jag ett flertal gånger " försökt " ändra matvanor förut, men...nu känns det annorlunda än förr...

Det bara MÅSTE...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar