torsdag 7 september 2017

Härliga hösten här :)

Ja, idag - tisdag - har det varit ett fantastiskt väder, om än fortsättningsvis  väääldigt kraftiga vindar...

Igår hade jag knappt hunnit hem efter plantbytet som en vän levererade mig jämte utbytesväxter till...då något brakade till riktigt på skarpen...
Höll på att vattna i växthuset för att stärka skyddslingarna inför natten....

Braket kom " bakom ladugården ifrån " och mycket snabbt kunde jag konstatera att den stora lönnens ena stam rämnat...
Dess framfart hämmades av områdets nedersta tall, som nu får bära tyngden av
 " lönn-kompisen " ...tills jag tillåter nån motorsågsmänniska åtgärda/kapa det nedfallna...
HELA lönnen får nog " fara" , men till det krävs sektionsfällningsredskap....


Ladugården är i farozonen HUR man än kapar från marknivån....säger # vetnog
# hurmanfäller # granaröverelledningar # eller hur det blir på instagrammiska ;)

Jaa-jaa, dagen har varit minst sagt omväxlande...

Steg upp ca 06.50, morgontoalettade medan kaffevattnet kokade och smörade en hård bakpulverbrödbit och avnjöt morgonnyheterna framför tvn....med min favoritkopp ömt  i famnen..
( Drömde i natt att ett äldre barnbarn fällde koppen som blev rena rama pulvret !!! )

Tassade ut i filttofflorna för att kolla det rupturerade trädet vid...avträdet, dit jag ännu vågade mig....

Jo, fotade faktiskt lönneländet ur olika vinklar för framtida behov....och märkte att också min trepod för de perenna luktärterna hade blåst omkull...
Trepod säger jag, men den fick ett ben till....


Min mobil ville sedan inte att jag skulle ringa till Bytesbörsen då klockan hunnit bli 9.35 och det var tunnsått med andra inringare...

En amper tant påstod att " Numret är inte i bruk," ...på ett ljudband....Kollade tre gånger och gav upp...
Trodde jag trots idog fakturabetalning hade bommat nån " Underlandsbetalning " och övergick till prepaidabonnemanget då jag skulle gratulera äldste sonen på tre-år-från-50-dagen....

OFATTBART att den lilla förstlingen nu uppnått närapå " gubbålder " !!!
 MITT lilla barn...som var såå litet ...och nu är en mogen snygging :)

Inte långt härefter knackade det på dörren och " lilla grannen " kom in...
Hon sade med ett stort leende : Jassså man är bannlyst från motorsågsarbeten ???

Jag hade  naturligtvis skrivit på fb  att jag inte släpper några med nämnda
 " husbehovs- maskiner "  försedda människor nära trädet...BLOTT och bart YRKESmänniskor äga tillträde...

Hon är ju inte den som ger sig, så jag fick snällt lämna vad jag hade för mig och visa mitt trädskrälle för hennes granskande ögon...

" Den DÄÄÄR får jag nog ner " sade hon med stor pondus i stämman...

Jag förstod att hon hade rätt,men invände ändå : INTE nu då det blåser så hårt...SEN....

Därmed lät hon sig nöja...
Tror att det är HON som är förtrollad, för då jag provringde till henne gick signalerna fram...Eller så hade den ampra tanten och  ljudbandet blivit avskedade ....

En halvtimme senare åkte jag med henne till butiken...via sorteringspunkten vid radhusen för att slänga lite metallskrot...

I  butiken vandrade jag sedan helt sorglöst vid bröddisken då en man spände ögonen i mig, viftande med ...MIN mobil...

SER den ÄNDÅ  förhäxad ut ??? Mobilen....

" Den låg ett stycke från bilen " förklarade han glatt....

Efter den första chocken klamrade jag med vid honom som en drunk....nåneeej, nu tror jag jag överdriver...Men en kram fick han !!! :)

Underligt nog sprang han inte iväg, utan blev kvar en stund och ....kollade kanske upp huruvida jag repade mig från bestörtelsen eller inte...

Ett svindlande ögonblick funderade jag på om mobilen är förhäxad eller ...om jag borde sättas under förmynderskap...Bara i tekniska sammanhang ...naturligtvis...

RESTEN av dagen gick ändå bra...
Hade ett besök till vid middagstid - ett som resulterade i en god stund med handarbetstidningar...

Inte bara tidningar, utan lite fullmånsgodis också...

Till all lycka kom granngranngrannens lilla tös med sina årligen återkommande jultidningslistor....och efter moget övervägande beställde jag samma fågeldagbok som jag haft i tre år....Bara med nytt årtal på pärmen och förhoppningsvis variation i de avbildade fågelarterna  o.a

Inspirerad av avbrottet i läsningen startade jag trimmern och snyggade till det som inte trimmats på länge...

Sedan en kort paus i bÄrsÅn ....där jag fotade trimmern, skottkärran och räfsan, skrev en vers på fb och ....fortsatte jobba...

De tillbytta växterna krävde ju plantering...och som om det inte räckt, grävde jag upp en oväntat stor och kraftig pionrot -t.o.m med små hårrötter ....Den hade ett enda blad i våras och jag trodde då bladet föll av ...att alltihop dött...
Eftersom jag också hittade den tillhörande lappen från krukan den kommit i....för många år sedan och det bevisligen ÄR en LACKPION, beslöt jag att omedelbums plantera den i ny jord....

Nu ligger den på relativt lagom djup, med sågottsom rätt näringshalt och professionellt rättsållat stenmaterial runt rothalsen...

Hämtade till gott slut det blåmålade f.d blombordet och ställde det så ingen j...vel stiger på den nyplanterade dyrgripen i något som helst skede .....

Bekant vy ? Men...den lever nog...


Eftersom det blivit ett tomt ställe där pionroten funnits, kunde jag nu plantera en rosablommande mynta där...

Så långt i tisdags...

Ingen direkt slö dag ....precis...

Ja, jag glömde en sak...

Mitt arma växthustak behövde akut hjälp med a) en reva i plasten..

Eftersom jag visste exakt var jag förvarat den enkom för växthusplastrevor införskaffade tejprullen hittade jag den direkt och kunde lappa det rivna OCH ...b) hindra plasten att anta varmluftsballongform genom att spika två längder av en  gammal vattenslang tvärs över taket på två ställen...
En av slangarna tycks ha kommit lite snett...:)

Offrar ännu en nyare slang så får jag ytterligare två tvärsöverstag ...inför höststormarna...
Sedan kommer det presenning över ....

Nu tror jag att resten av kvällen eventuellt kan fördrivas behagfullt liggande på soffan...tills mina bara armar börjar frysa i draget från de ännu enkla fönstren...

Jo, det BLIR just snart insättningsrumba....Fönstertvätt*...usch...

Tack för sällskapet...och ..behold :)  :

Jag ÄR lite " hög" idag, men det är bara fullmånens fel....
Jag svär på heder och samvete...

Nåjoo, lite sockerfylla kan det också vara....Chokon är sluuut...

Lägger in bilder när jag hinner.....De jag tog nyss med plattan ... finns ingenstans...
Suck....

* Fast..idag - torsdag - fick jag mig piskad till att börja...Nå, jag var i butiken också och köpte medel...Utan sådana är det dödfött att tvätta...

Så det så...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar