onsdag 4 oktober 2017

Idag eldas det brasor..

Första oktober till ära tänder jag ofta höstens första brasa...

Fotat från min soffhörna...

Då har sotaren gjort sitt årligen återkommande besök och veden har hunnit torka till behaglig " brinn-/brännhet"  = dvs veden är TORR...

LITE i opposition har jag faktiskt eldat i köksspisen i söndags, för dagen började med elavbrott...

Carunas eländiga " vaktsystem " ger jag inte mycket för, för de sänder sitt automat-sms då avbrottet redan är ett faktum...OCH då strömmen redan kopplats på...

Kan förstå att hårt väder, snöstorm och vindar över 12 m/s fäller träd över ellinjerna och att avbrotten DÅ är väldigt lokala, men nu var det inte så...

Alla som färdats längs vägarna här på Kimitoön har SETT att det grävts ner kablar och alla dom det minsta lilla följt med vad som sker VET också att det är Caruna som fixar till jordkablar ...för EL....

Nu var det då dags att KOPPLA kablar till olika stationer - ett jobb som bolaget MYCKET VÄL vetat om länge och hade haft all tid i världen att varsko om...
Men se nej...

Hos mig - bekvämt liggande på alla mina dynor i soffan - trodde jag att tvn fått något fel mitt i Vida naturen som kommer i repris från lördagkväll just på söndagmorgon...

Apparaten betedde sig som om det spökat...Bytte själv över till andra kanaler, stängde av sig , kopplade på sig..ett otal gånger ...för att sedan bli mörk...

Till slut misstänkte jag elavbrott ...och tog kontakt med andra bybor för att se om de också levde ett skumt / mörkt liv...

Då visade det sig att jag ingalunda var ensam om problemen och att andra som sovit lite längre blivit utan morgonkaffe och andra utan morgonägg...


Så - för att göra en lång historia kort ringde jag till Carunas gratisnummer 0800 195011..
De kanske inte är såååå nöjda över kritiken 


M.a.o :  det nummer de hänvisade till " om avbrottet ännu pågick efter att " felet " BORDE vara avhjälpt.."

Jag anmododade den svarande killen i kundtjänsten att se till att BANDNINGEN var på och efter det kunde jag " säga vad jag tyckte om bolagets elvaktstjänst " - just med tanke på att dagens " fel" varit förutsägbart och kunde ha meddelats redan dagen innan...

Nu är jag ingen dum blondin och ingen nöd gick ju på mig med alla vatten-i-brunnen- och vedeldningsmöjligheterna jag har, men det är PRINCIPEN att anmäla på förhand då det bara är möjligt...som jag vill ha fram...

Nå, skönt att få avreagera sig och jag gjorde det civiliserat och artigt...

Sedan blev det matlagning i protest ...på vedspisen...

Samma spis har sedan söndagen varit mig behjälplig med mer än den lilla elspisen, vars ena av två  små  kokplattor  farit till ...Tjotaheiti ??? Slutat funka...

Skördetider och mycket att koka och fräsa innan infrysning...

Mysigt pyssel i köket :)

Idag har det varit lugnt med allt kokande...Skörden av potatis, spenat och persilja har krävt bara skalare,  sax och plastpåsar...och det mesta är redan i frysen ...
Trappspringet ....ojoj....

Har hängt en helt del på nätet, men däremellan yrat omkring och faktiskt fått mycket gjort...

Äntligen är all uthälld krukmylla bortförd, dvs den från tomatkrukorna...Den har - kanske helt regelvidrigt - östs över rosor, rabatter och ställen jag dragit upp små välrotade busksticklingar...för att flytta dem...

I ett skede - då jag lastade skottkärran med myllan  - fick jag överraskningsbesök ev en flitig motionär, som ofta går förbi med långa steg...och vinkar...

Nu kom han och " granskade " mitt växthus och sade leende att han alldeles väl kan förstå att jag trivs med det och mitt övriga  paradis ....

Tröttheten jag känt en stund innan besöket var som bortblåst...
Tänk vad lite uppmuntran kan ...pigga upp :)
Troligtvis sommarens sista ros

Nu är klockan 17.52 och jag ska ännu gå EN sväng ut...

Måste plocka mina dahlior i skottkärran och ta in dem i växthuset...

De är nog ganska stora och fina i år
Och skaka om äppelträdet och få in de sista äpplen...
Det allra sista....

Men sen är det " färdigt " för idag...


Har tagit in ved, huggit tände osv osv...

Kanske eldar lite också...om ja ork'...
:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar