torsdag 19 oktober 2017

Ett litet p.s till gårdagens inlägg...

EGENTLIGEN skulle jag ju skriva redan i går om ....vadetnuvar...STÖÖÖÖN, nu har jag glömt det redan....

Nej, nu minns jag :D

Jaa, det var en rätt banal AHA- upplevelse och natuuurligtvis har jag " vetat/ känt till orsak och verkan " i decennier redan...

Jo, jag har ju efter Onnas frånfälle IBLAND sysslat med städning MED MEDEL - som inte var tass-och nosvänliga...Därför köpte jag förra veckan  en flaska milt  blomdoftande xxxx... - gör inte reklam för vätskan ( och milda makter...har inte ens kollat om det är nån bojkottfirmas produkt......Ilar och kollar.....nuuu...
Nej..puuh ;) Tydligen har min ryggmärg stenhård koll på producenterna ....)

Hade hunnit blanda till ett par städlösningar i ett ämbar som enbart är för ändamålet - dvs inte kompost- eller brunnsvattenhinkar :)
Min sprayflaska fick också nytt innehåll...

Sen gick det som det inte skulle få gå...
Skuffade in städämbaret under vattenberedaren och...flaskan stjälpte...
Den ytterst finurligt ( värd ett Nobelpris !!! )  utformade " kapsylen "  = korken var INTE påskruvad...och halva innehållet sköljde ut över duschrumsgolvet....

****""""""***"""""""****""
Efterlyser självtilldragande .....


SNÅL är jag inte, men ...inte ville jag ju ha medlet i golvbrunnen heller, så jag slängde med blixtens hastighet en frottehandduk framför eruptionen och torkade så mycket jag hann med mina cockerwettexar...

Gråta över spilld...rengöringsvätska...båtar föga - så....man får ju hitta på alternativ till tårefloder :
Det skedda blev... ett ypperligt tillfälle att utnyttja det räddade medlet ...till socktvätt...

Handduken avsköljdes lite och förpassades jämte husets socklager, ett sittdyneöverdrag och något till i tvättmaskinen...

Skön väldoft i dockkorgen ...
Resten är historia...MEN :

Varför babblar jag om såna här triviala / dumma / slarviga / föga uppbyggliga ting ??? Man SKA skruva på locken ordentligt...Det vet väl varje väluppfostrad unge....

Jo, för det återspeglar bara alltför väl hur föga " rumsren" jag är och...varför jag med min bristande motorik helst bor som jag gör och ...njuter av att ingen dagligdags kritiserar mig...

Vissa dagar går ju helt utan missöden, men stress får mig att tappa fattningen...

Fniss....Jo, senast idag fick jag mig ett gott skratt då jag försedd med en vaddtuss irrade som en annan åsna mellan hötapparna...i ett försök att " träffa rätt "...

Pirkkas fläckuttagningsmedel - nej....
Det nyinhandlade sköljmedlet -näää...
Ansiktsvattnet - jessss....

Alla de uppräknade har med en förestående firning att göra - och jag ÄR  " lite i tagen "..

Inte kan jag ju fatta mig kort heller...fast jag så lovade i rubriken...   ( Sori siitä ;) )

Ska just gå ut och göra rätt för mitt boende här....Väntar bara på tvättmaskinens sista sköljmedelssköljning och centrifugering så jag kan torka allt UTE...

Har hittills idag sysslat med bl.a. tomatskörd - dvs nerplockning från fönsterbanden...Ett och ett halvt kilo idag...och mer än lika mycket återstår...

Den gamla vågen är lika ...exakt som jag :)


Till all lycka har jag hittat " kanaler " som med välbehag verkar hjälpa mig med konsumtionen :)

Eller så ...överdriver de lite ...
Det om skörden...



De flesta vet väl  att livet inte alltid går som på räls...

Mitt rykte som husfixare eller grönbyggare / trädgårdsmästare ÄR väl rätt skamfilat och tankarna många ifråga om " färdigställande av projekt "....

Året var visst 2010 då jag under tandagnisslan och stor  dammutveckling rev bort de förhatliga plastmattorna ....
MENINGEN var att fortast möjligt få golven slipade och behandlade med...något...

SUCK...

IGÅR - SJU år senare -  tog jag in den lilla slipmaskinen - efter att för någon dag sedan tvättat en del av köksgolvet med kristallsoda ....Ganska mycket färg löstes ...planenligt...

Lade en golvtrasa över " strykjärnet"/slipmaskinen för att slippa inhalera ALLT slipdamm...
Körde lite av ...två bräden av ca 30 ....längder...

Såhär...lite påbörjat *
VILKET jobb....

Nå, det blir nån annan gång...och tills jag fortsätter får maskinen ligga kvar på golvrt och kasta syrliga blickar på mig...Eventuellt försöka bringa mig på fall ???

Rädes icke...ni får bli de första att veta ...hursom ;)

Nu ska jag sluta med denna ändbreddande sittsyssla och göra ens en del av det som MÅSTE göras...

Ansiktsvattnet svider i nunan och måste tvättas bort...( Misslyckat experiment )
Tvätten hängas...(Annars möglar den )
Det gamla virket från takfixningen ...i april ....ska sågas till mindre bitar....( Äntligen )
Och så vidare...

Ha det gott :)

Ja, asterisken ännu :

* Den dag jag slutar min jordavandring LOVAR jag att mina barn kommer att kunna säga :
" Siii bara....Hon GJORDE det ...."

Krasst, men troligtvis sant ...sen nångång ;)

P.s Blev fågelräddning mitt i spikutdragningen ....

Den visslade en sång om frihet....



Var tvungen att klättra upp på höskullen för att få ut en trädkrypare som ...var väldigt orädd och fortsatte kalasa på de minimala myggsläktingarna som surrade på de dammiga fönstren...trots min närvaro...SADE visserligen till den att fortsätta äta en stund...tills jag hittat något att fånga den med...
Den gillade INTE att fängslas i den uråldriga kräfthåven, men med fågeln i en hand klättrade jag ner längs stegen och - efter att ha fotat den lilla kryparen släpptes den fri och flög mot sydväst...
Dagens räddning ...

TUR att jag stod och åtgärdade det gamla virket och hörde och såg paniken....

Så, säger bara : arbete lönar sig alltid...

Hej för denna gång :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar