söndag 29 oktober 2017

Repris från 25.10 2012 ???

Då lovades det ...hårda vindar på 21m/s och ..snö...

Jag brukar ju leka i sand och lera ...och har inget emot snö...
26.10 2012
Så, det blir snölyktor och ...snöskulpturer...

( En bekant - som använde en lastbils vändradie för att få sin bil 180 ° svängd -  körde faktiskt över min VAL som jag jobbat länge med...och .......då jag påpekade saken ...
förstod han inte alls min illa svalda förtret ...)

Det är några år sedan så...


Nu - onsdagen den 25 - har jag inlett årets fågelmatning med frö, fettkorv och fläsksvål ...bara för att vädret manat därtill..


Det har börjat regna och vinden är hård...
Ved finns inne, växthusdörren förbommad med vita lillbänken och ...tysta små " böner " riktats mot mina fina ekar :

Snälla ni, FALL inte på huset...

Detta bara en snabbrapport medan all elektronik laddar och ...bara vedeldade värmekällor används ...

Det som folk säger om " sina " mesar stämmer inte på " mina "  : 
De tigger inte mat här, de bara kikar in...

Allt frid och fröjd ännu...

Vaknar man till 10 cm snö i morgon så ...är det inget otroligt oväntat...
Temperaturen är +3 C och klockan ...17.34..

Ifall ...eller så inte...

Ny rapport torsdagkväll...26.10 i år :)

Nåååå...Det blev ju snö,  8 cm uppmätt på lilla trebenta blombordet vid fågelmatningen...
Drivorna är högre och...jag har skottat de västa kullarna idag :)

Bara för att det ÄR roligt och...för motionen ...och för att gården torkar bättre...

Växthuset höll snöbördan ...den här gången ...och den blötvaran som kom var TUNG...
Ekarnas grenar hängde så lågt över gården att inte ens jag med mina 157 cm kunde gå rak under dem...Det knakade oroväckande på många håll...

Min gårds-en knäcktes och korgvideruggarna låg som uthälld spagetti längs marken...och över elledningen...

Videstammarna var inte så svåra att ruska rena och få tillbakariktade mot den grå skyn..

Enens ena knäckta stam sågade jag av och såg till min stora glädje att den INTE behöver tas heeelt ner, utan en gren kan styras närmare den obrutna stammen och på så sätt forma en godkänd " pelare "....

En vän sade att " det blir många smörknivar " av enen...

Inte bara smörknivar, utan också...doftknappar till linnelådor och klädskåpet...och så kom jag på att jag kan kapa stammen och ha den gröna fräscha toppen som ...julgran i växthuset ...
Blir  snart november och ...ju kortare tid jag " behöver " ha julen inne i huset, desto bättre...

Gäller bara att röja upp i det " förlängda vardagsrummet "...

Skam till sägande, jag har inte ännu tagit in dahliaknölarna, men de borde ha det bra i lådan ...insvepta i bubbelplast...

Nej, de SKA in ..i morgon...och ved...och tände ....Och mina halkskydd som hänger i vedlidret ...( De är inne nu...och samma gäller alla knölar som i tid togs upp...Såg att några spindelliljor blivit i jorden, men ...det FINNS av dem...)

Idag har jag bara skottat, sågat, ugnsstekt mujkor, eldat...och ....dagdrömt :)

Kanske sommarens väder ÄNDÅ bearbetat mitt undermedvetna och fått tankarna att flyga ...mot regioner som har varmare väder ...och bättre odlingsklimat...

Så jag hittade mig med vännen Googla....
Se bara :





Och vet ni...Man kan få mjölk levererad hem ännu :)
http://www.findmeamilkman.net/


Nå tills dess/ till dess....får man leka i växthuset där jag denna första " vinterdag " - då vi vridit diverse visare bakåt....- har sått alla möjliga frön...

Nu gäller det att lura fröna att det är september....och den egna kroppen att det är lunchtid...

Det sistnämnda är betyyydligt lättare ....tror en ytterst inkonsekvent dagboksskrivare...
Dvs detta inlägg har skrivits under flere dagar...
Skickas nu till allmän begabbelse för att visa att jag ...lever ????

Snälla ni : kör inte med sommardäck !!!

Ha det gott...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar