söndag 22 oktober 2017

Kramar och pussar och träff med nya och gamla...

Oj, vilken rolig lördag det blev !!!!

Efter all alldeles onödig stress kom jag iväg mot Stora Världen - riktigt " själv " bakom ratten och det var ROOOOLIGT...trots -4,5 vid uppstigning och vissa små blanka vägpartier vid halv10-snåret...

Först skulle pengar lyftas, bilen tankas, smycken upplockas och ...isättas ....

Med de egna dingelverken fick jag tacknämlig hjälp och så småningom kunde den " riktiga resan " antrådas...

Och jag är INTE fåfäng !!!!

Tenala var nästa etapp och där fick jag mitt hundkrafsarvacuum tillfredsställt :)
 ( Jaajaa, jag vet att man måste BENA lite i texten, men ...livet ÄR inte alltid lätt...Varför skulle jag skriva lättfattligt då ??? De som orkar bena orkar läsa...Andra inte och ...bloggen är min dagbok och därför gör jag vad jag vill med skriverierna....;) )

Via Vanda till Esbo med " lillaste dottern " - som kör angenämt säkert och hennes morsa behöver därför inte sitta och krama det som här kan kallas  " skräckhandtaget " - ovanför passagerardörren....

 Därtill har hon INTE ärft morsans absolut nollställda lokalsinne/ kartläsarförmåga och navigerade fullt godkänt bilen till rätt lilla gränd...

Där var det sedan full fart på i tre timmar...

Fem av nio barnbarn att krama, fyra av de fem egna vuxna barnen, ett stycke lillsyrra....PLUS alla andra gamla och nya bekantskaperna...

God plockmat och UNDERHÅLLNING av jubilaren själv...Gitarrens strängar ljöd ljuvt och sången likaså...

En Famos ögon fuktades sannerligen :)

Återfärden med äldsta sonen förtogs ivrigt och ytterst samstämt diskuterande ....bilar*... till  Tenala - där lillbilen väntat - och där det fanns fler barn att krama...

Vid hemkomsten efter en lugn ca 70- kilometerlång färd var klockan redan så mycket att någon eldning inte mer var att tänka på...

Travade ändå vedboet fullt så jag bara skulle behöva tända på på morgonen...
Därför tog jag ett påslakantäcke och täppte till öppningen mellan köket och min lilla kammare och stängde dörren till vardagsrummet...
På så vis instängd i ett utrymme på 230 cm X 400 cm behövde min moderna kupèvärmare inte susa så värst länge innan jag kunde byta till nattkläder - efter den snabba fönvärmningen av sängen...

Oj så jag sov...Från 23-tiden i går till 8.15 i morse...

Det var rätt så skönt att bara tända den färdigt laddade traven med ved i Plåtis direkt vid uppstigningen och klä sig i den normala hemmastassen som inte skaver/ upphettar/ gör uppror = d.v.s fleecebyxor med matchande övredel....

Kaffet smakade vidunderligt gott ...med mjölk från Pikkala :) där vi mellanlandat på hemvägen...

Killen i kassan kände igen mig trots att mycken tid har förflutit...och en massa obehaglig
 " livserfarenhet "  lagt sig på mig  sedan vi sågs ..i likadana tecken...


Denna söndag har förflutit i tomaternas sällskap ...
De fyra olika tomatsorterna har frästs separat  i olja, kryddats och inväntar nu i kylskåpet följande åtgärder...
Lär vara hälsosammare än råa....
En sats ruffades i ugnen för att få " torka " och lades in i olja ...chili, vitlök...för att bli ...nånting :)

Rödlökar har förvandlats till nånslags syltat balsamicokryddat tillbehör till ...eventuellt vilt - om sådant dyker upp på mitt bord....
Rödbetor har kokats och lagts in i en totalt omätt = "  på en höft "- komponerad lag ...utan konserveringsmedel, men jag kastade i några skivor vitlök och ...ingefära....

NU är det skrivpaus för jag ska se banhoppningen i tv...
Där är det VERKLIGEN tur att jag inte har medtittare...
Kommenterar nämligen intensivt och ibland ...kraftfullt...
" För lång ansats...dumskalle...man seeeer ju att det där inte var hästens fel...Jeeeee....Vilken VINKEL....Arma kräk...".... Plus alla häftiga inandningar och ...egna frustningar :D
Vilken dramatik det blev ..med stackars Mary Lou vars ena knä  vek sig fult...
Ja, hoppas de röntgar och ultrar....
Hon blev TVÅA trots knäandet !!!

Ett av många ekipage...

Från hästar till andra hästkrafter :)





* Bilar ...:)
Jo, våra minnen från hans ungdomstid har ganska långt med sådana att göra...Den första bilen - en Bubbla - köptes till hans 12-årsdag och med åren har han fått " jobba hårt " med många av mina bilar...

NU har vi samma favorit på önskelistan....Olika modell bara...
MIN är ju den gula som jag lade in en bild av för inte så länge sedan :)

Ok...EN gång till ???

Trots att jag HAFT taxikort blir det ingen ..taxi...


Här har då igen en dag förflutit...
Går resten av tiden fram till ...februari lika fort så är det bara bra....

En skön kväll ...och tack för " visat intresse " ....


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar