onsdag 18 oktober 2017

Sååå fint väder, men tro inte att det lockade ...

...till nån kaffestund under ekarna ;)

Det var ypperligt väder för den årliga tupptömningen som legat mig på axeln likt en tung boa...( -orm, inte skinn ...)

Först några lass färdig kompost bort ur " Eftermogningsbassängen = EMB "  och sen tre kärror tuppavfall till samma låda...

Här var lådan ny och fin ...Och väggen okalkad *


* Nu står ju vattencisternen t.v om EMB och ...väggen är .... till hälften kalkad :)


Oj så härligt att få det gjort...
Stövlarna ...hade en svag doft av ..ladugård, så de står faktiskt ute på trappan...

Historiska vingeslag i allra högsta grad.. .

Stod en stund på farstukvisten och fantiserade :

" Torpmor har varit på kvällsmjölkning..Tagit undan 5 l åt familjen ...Fått resten av  mjölken i kylbassängen och mockat ut gödseln...Ströat åt kossorna och " tackat dem " med en giva gott hö...
Sedan har hon stängt om dem, tagit mjölkkannan med sig och gått upp på trappan där hon dragit ...stövlarna av sig, bytt till inneskor och ...kommit in i stugvärmen...
Maken  har eldat i vedspisen medan barnen läst läxor...
Hunden möter sin matte med svansviftningar och hon smeker den snabbt över huvudet...
Hon tvättar händerna, tar huvudduken av sig, tvättar ansiktet och hyter till innekläder...
......"
Har tyvärr förr liten gård....

Säkert något i den stilen ...
Ett NYTT hus har inga sådana minnen...annat än av byggnadsperioden ...

Jag är så tacksam över att jag hittade det här stället för liiiite drygt 9 år sedan...

Fick innan tuppslitet också alla bastukärlen fyllda med regnvatten och nu HAR jag fakteligen förtjänat en bastuomgång...om jag bara orkar elda..

Underligt hur lite arbete tröttar ut...( Nå, natten var igen dålig....så kanske därför...)
Vägrar medge att åldern har nån del i det hela...
Gårdagen regnade visst bort ??? Minns inte...och kanske bra så...Fick absolut inget uträttat...

Snabb ugnsmat....

Idag är en ny dag efter en hel natts god sömn...
Är därtill nyhemkommen från Stora Byn och väntar på att få äta...
En tillplattad klump djupfryst malet kött tinar i stekpannan och blir förhoppningsvis nånslags ...biff ...
Mörkt i spisvrån...
Riktigt gott med mycket vitlök ( som inte " sätter sig " i nytvättat hår - som stekt lök ) och batatfrittarna och de egna ugnsstekta tomaterna...

I byn skulle jag ju handla...sparsamt, men några viktiga grejer inför lördagen...
I kassan pep kortet inte och i Alko gick jag också " klar "...Inköpet i Alko bestod av en miniflaska Cointreau ... - se bilden - och ...en medkunds leende var stort då jag ställde min flaska på bandet och deklarerade att : " Här ska det råsupas "
Han visade stolt upp sitt lådvin och undrade om det inte skulle vara bättre med stor förpackning...

Denna flaska räcker till mååånga små smuttar i nån vecka...

Nå, då jag sedan skulle lyfta en 20€ i bankautomaten...hade jag plötsligt
 " inga pengar " kvar....Varken debit- eller kreditsidan av kortet " dög "...

Klart det var många tankar som trängdes i hjärnan...
I dessa tider av : " Akta dig för öppna nät "  och ...snabbfunktionen på kortet....och ...sedan det allra vanligaste : oavsiktlig övertrassering av kontolimiten  "
Suck...

Fick sedan ty mig till chauffören då vi skulle köpa majs...och plocka min sista blänkande 2€- slant i Tappo Tipos kassalåda...

Antar att vi " gör upp i godo " ...så småningom ;)

Väl hemma igen störtade jag mig som ett rovdjur över nätbanken....och det visade sig att det FANNS pengar i alldeles tillräckliga mängder på...ena kontot...Det andra var skändligen övertrasserat ...med hiiisnande 0,50 €...

Det kommer pengar endera dagen, så ingen panik för detta, men klart att man HELLRE klarar  sig med egna pengar de gånger man är på vift....

Efter den otroligt varma natten med hela +11,4 kl 23 - då jag var ute sista gången för dagen, 
KÄNDES det i luften i morse  att kylan KOMMER..
Att vinden vänt såg man på att eklöven kom virvlande ÖVER huset och ner på dess sydsida...
Ser här från min daglega/ soffhörnet att molnen drar från nordväst...

Och...visst syns det ju att jag trimmat lite gräs ;)

Då jag gick upp till frysskåpet på vinden ( för att ta ner ett par paket kött ) tog jag med mig den sista agapanthuskrukan..
Bladen hade små vattendroppar i sina yttersta spetsar, alldeles som om de sörjt sommarens avsked med några tårar...

Ordnade också in alla krukor som stått i mörkret på översta trappavsatsen - så nu står de där de ska stå heeela långa vintern...

I växthuset finns nu daliaknölarna, gladiolrötterna ...och rätt välutvecklade
 " luktärtsutsädesärter " ...

Växthuset är " på väg " att bli uterum på allvar ....Eller vad man nu ska kalla det...
Takplasten har jag skjutit fast en sista gång ...hmmm, hoppas man i alla fall...Stansmaskinen står laddad och klar....om nån flik börjar flaxa lös....

Det myckna regnandet har gjort att nån mindre syndaflod letat sig under lecablocken och in på norrsidan...Där har jag öst ut den sista sättsanden och tätat lite...
Alla bordsben och soffbenen måste ännu ställas på nånting så de torkar upp och inte blir blöta fler gånger...
Sen ska ljuskedjorna upp mellan takstolsstöden...

Soffdynorna....Ett kapitel för sig, för ....växthuset är INTE mussäkert och garanterat kommer nån pisksvans att gräva sig in i fyllningen SÅVIDA man inte hänger upp dynorna...HÖGT...

Synd att alltid vara tvungen att vidta vidlyftiga åtgärder, som tar tid av annat...

Nå, nu ska jag ut och trimma lite mer gräs !!!  Klockan blir just 13.30 och jag har diverse kalorier att förbränna...
En liten röst viskar i mitt ena öra att det i morgon bitti INTE kommer att inspirera med trimmerjobb...

Och nu kan jag luta mig bekvämt tillbaka i min sköna soffhörna och följa med molnens tåg - och njuta av välförrättat värv ....



Idag gäller det :
Nåjoo, skämt åsido....men - som jag sagt ett antal gånger : ska jag skaffa mig en hund så...krävs det en lottovinst...

Fyllde idag i min standardrad -  OCH deltog i en " kimppa " / bolagsvikinglotto !!!
Den senare med minsta möjliga tidsmarginal = 34 sekunder innan den stängdes ;)
Kostnaden för dessa otroliga hasardspel sa 6,85....

Så, om ni om fyra veckor .... ser mig köra omkring i en ...knallgul Tesla med ett gäng glada cockrar i passagerarsätet, så vet ni att det " gått vägen " :D

Modell-ok / färg -ok, men ingen taxi ...ändå :)



DRÖMMA får man ju ...som känt ???

1200€ för EN hund är för mycket i nuläget....


S U C K !!!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar