lördag 14 oktober 2017

Realisten i mig revolterar...

Börjar med ett litet flin...Snällt sådant...
Raderade en kommentar innan den publicerades på ansiktsforumet....
Förklarar :

Jo, en av mina fbvänner skriver lyriska inlägg om årstiderna och " allting är vackert "....

NÅN liten gång ...eller lite oftare ...har realisten i mig krupit fram och kommenterat ...snällt men just ...utan att glorifiera vare sig regndropparna eller solskenet....

I dag hade jag inte hjärta att sabba " det välkomna och i prosaiska ordalag nämnda  regnet " - som otvivelaktigt VAR välkommet för alla vars brunnar sinat, men efter detta kopiösa skvalande nog varit just det : NOG...

Men jag var snäll och suddade min kommentar....LÅT folk vara lyriska, LÅT dem ha sina språkfel och gammalmodiga vändningar ....Vad GÖR det mig om ...
Nåjooo...Ett " språkfel " har jag på ytterdörren - i texten på trähjärtat som säger :

Femtiotalsvisdom....


Hjärtat är GAMMALT och har därför ålderdomlig stil och ordform....

Ett litet stackars T hit eller dit i den allmänna konkursen ...Suck...TROTS att just det lilla t:et får innebörden att ....krympa :)

Nu var jag just ute och vädrade hjärnan...Hade en sittning för öppna dörrar på uthuset och filosoferade över ...vattendropparnas olika rytm...( Nånting ska man ju fördriva tiden med där ;) utan att vara bunden av andra nät än spindlarnas ...)

" Dropparna - de barnsligt ivriga- hoppade i rask takt från lönnlövets bladfäste i hängrännan och landade på nedfallna blöta löv....."Vi är snabbast " hörde man nästan...
De som makligt och med stor pondus landade på tupptaket lät som om de varit stortrummans stora slagverksekon...." Jajaa, små barn ...Man kommer till samma ställe ändå, hur man än skyndar " kunde de ha sagt...
Droppar som landade på trasmattan på betongtrappan var något där mittemellan i ljud, dämpade som om de bett om ursäkt för att de blötte mattan .... "

Joonej, vi som inte  harvat och sått , besprutat och våndats över utkomsten - vi har inget att gnissla om...För MIG får det regna och jag kan anpassa mina utejobb till ...väder som i går....

" Skulle bara " gå ner till bastun med tre ämbar vatten - och GJORDE det ...också...Tre gånger t.o.m.
Men då jag gick förbi Hallonskogen kom jag att tänka på att det sista fliset just avyttrats och...jag kunde ta och flisa dels de grå stånden - som burit bär i år och dels...de nya som växer för nära dammkanten...

Så, jag gick till trappan efter sekatören och arbetshandskar...

TVÅ timmars nonstopknipsande senare hade jag kommit ca 20m längs den sydostliga dammkanten och fått till stånd en lagom bred skyddszon...
Små pauser då jag fotade mitt verk ...och lade in nån bild ....Ok :)

Vilket virrvarr av hallonbuskar, nässlor, tistlar, gräs....
Nässlorna roade sig med att snärta mig rakt över ansiktet, men riktigt lika ampra var de inte som sommarens färska....
Tack vare blötan kom de och tistlarna lätt upp ur leran...
Det avklippta och uppdragna fick sedan bli i strängar mellan buskaget och presenningen som jag nu fäste bättre än den varit...
Sade till mig själv att man kan fortsätta " nästa vackra dag " och kanske till dess har fått ner de gamla takteglen från lagårdens mellantak...

Hade också en allvarsam inre diskussion/ monolog angående FRIHET utan hundar och kom - som vanligt - till att man får mera gjort om man inte ska på länk eller annars
 " underhålla fyrbenta " som inte ska behöva ligga i vått gräs/ lera och vänta på sin matte...

Visst är det befängt att vara utrustad med ...själviska känslor som...saknad....
" Livet är...Elämä on...That's life...."

Efter en stund på rygg fick jag ändå för mig att börja ta ner den hopsjunkna bÄrsÅn ....Så ut igen på en dryg halvtimme....Kom kanske  halvvägs runt, så ....inte illa...

Nöjd med fredagen den trettonde var jag i alla fall...Både med det gjorda och ...brasan och det virtuella sällskapet på nätet....

Till idag - lördag - hade jag p.g.a väderutsikterna planerat disk *...

Ocensurerat...som alltid....


Så kände jag plötsligt för en dusch och därför får jag vänta lite till på att diskvattnet ska värmas i beredaren...
Det är för varmt för eldning i vedspisen idag, så den absolut himmelska Karl Johan-lasagnen fick bli "elektrisk " ....

*) Hade besök från stora världen häromdagen och hade " beräknat fel " i fråga om antalet...
Gjorde inför gästandet en god svampstuvning ...utan mjöl  - för att just innan den aviserade " te - eller något " -stunden förädla stuvningen i ugnen....

Det blev burkärtsoppa iställe för Karl Johan...och stuvningen måste därför användas i dag....Lasagneplattornas " best before "-datum var också anledning till dagens
" tvångsmiddag "....D.v.s de tryckta siffrorna på paketets gavel var 8.10 2016 ...

Gott blev det i alla fall...Syndigt gott...
Ni får gääärna snålas ;)


Vegetarisk sånärsom på ost,grädde och mjölk ;)

Nu ska jag angripa diskhögen...Bläääh :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar