fredag 5 januari 2018

Framsteg ...på många plan...

I tisdags var det full fräs på ....åtminstone vid uppvakningen och tjugo minuter framöver...

Vaknade nämligen 9.30  efter en avig  natt...famlade efter brillor och mobil...
Då mobilen duttats till ljudläget LJUD, såg jag att jag i arla morgonstund fått en invitation till en utombyyssresa ...som skulle äga rum kl 10....

Utombyyss, men interkommunalt....

Som jag väl konstaterat tidigare behöver jag ca 15 minuter att göra mig klar - i normalfall...
Då ska jag inte behöva duscha...och systematisk som jag är gör jag det nästan utan undantag på nyårsdagen - eller nyårsaftonen...och " nån gång " under årets lopp...

Meddelade messengervägen  att jag skulle vara färdig vid utsatt tid...

Så...pyamasen av,  vattenstritt här o där...lufttorkning medan några " mot-kroppenplagg"  rotades upp ur byrålådan, en ostruken skjorta ur skåpet, utekläder ur klädpåsen under sängen...

Jeeee, i jackfickan hittade jag EN stackars ynka bit choklad från annandag jul ( ! ) men den dög verkligt bra som morgonmål !!!
Borstade hår och tänder ...med respektive borstar ...( Inte ens jag kan ta fel i brådskan..)
Klädde på mig...
Packade den söndriga kranen i tygkassen, tömde plånboken på kvitton från fjolåret, tog mina svarta länkfotdon från tamburen - varvid jag behövde en sax...för jag hade trätt upp dojorna på snörena till ett annat " länkarpar"...
Dubbelcheckade att bankkortet fanns i rätt fack i plånboken..

Jackan på, kompostämbaret i ena näven och fågelmat i den andra...och ut...
Nyckeln i gömman ...( Superhemlig och ytterst ologisk plats  ...Visar ingen bild ...;)  )

Fågelmaten i automaten, kompostämbaret tömdes i därföranskaffad Juwel...

Och då såg jag billyktorna uppe vid grannens hus ...


Riktigt avkopplande att slå ner aktern och " öppna" sin morgonraspiga röst...med att önska den punktlige chauffören en god morgon :)

Ett besök på  xxx innan kranbutiken och efter kranbutiken till Stora Marknaden ...och hem...

En " erfaren kvinna " klarar galant ett kranbyte :)


Dagen efter var jag på språng själv IGEN  - för Knallis visade på sin fbsida en fin bild av glänsande strömmingar - som lockade en äldre pedestrian till att snabbt slicka de sista resterna vitsås i sig - lutfisk i dag igen - och byta till ruskrock och bekväma mellanårstids/sommardojor... greppa soppåse nr 1 och spankulera till byn...

Efter att sedan ha rensat, fryst in och avklarat  disken var det bara  att sitta och njuta av knäppandet av granveden i spisen...

Samtidigt torkas/"avbakterifieras" kokkärlen ....

På något sätt ...glad och ...förväntansfull inför det som komma skall ....trots en liten osäkerhet....

Börjar inse HUR nere jag VARIT och...VAD som saknats här i huset...

Syftar INTE på något annat än mina fyrbenta vänner - som tydligen är de enda som " orkar " med en despotisk och ickemedgörlig kärring...

ALLTSÅ :

I går ...var min bilburna hundälskande vän av " typ människotik " vid niotiden på min gård....och en lång resa startade...
Ingen tjuvinvit, men...jag är hemma igen....

En mänsklig OCH en digital navigator tävlade visst om säkerställandet av framkomst för :

Halvtolvtiden ringde jag på rätt dörr och redan ögonblicket innan bekräftade glada cockerskall att vi kommit dit vi skulle...

Jag är INTE den pluttinuttgulligullande tant som nån kan tro, men " smältvattnet måste nog torkas ur många ögonvrår " och nästan snytas ett antal gånger vid åsynen av flocken som fanns på plats - och som var den direkta orsaken till att jag pinat vännen på en så lång resa...

TRE vuxna hundar mötte redan uppe i trappan - och startade mitt saltvattensdroppande...
Mormor, morbror, mamma till de åtta små....varav EN ska med till MATTE med hus ...

( Blinkblinkblink,snörvel IGEN ...Måste visst torka brillorna..för att SE  bokstäverna....)

Mormorhunden baxade upp sin rumpa i min famn där jag satt och beundrade de små, men ...såpass vettig är jag ju att jag FÖRST ser hur de vuxna beter sig innan jag ser, sniffar, väger och  så att säga : " umgås " med de små...
Bild ur mobilarkivet....

Ett knyte på nära fem veckor är inte RIKTIGT ännu något man vet med bestämdhet VAD och hurudan det blir...

OCH...dessutom litar jag på kennelägarinnans omdöme då hon väljer MIN valp...
Har inget behov av något jaktmonster, utställningsobjekt utan en riktigt normalt funtad HUND som vid behov kan slöa på soffan och däremellan stoja/söka/hämta/TÄNKA/promenera och ...få utlopp för glädje..tillsammans med en åldrande dam och hennes människokontakter...

Då vi kom till lilla Västanfjärd efter resan, var det nog inte så lätt att gå ner i varv...

Tack vare fb kunde jag " skriva av mig " en del ....lyckoruset och efter en kopp het kakao kunde jag somna vid midnatt...

I morse efter kaffebaljan, fågelmatningen, tuppen, tändehuggningen och vedinhämtningen susade jag upp med en del av det i vindstrappuppgången efterjulslagrade ( sorry - jag älskar knepiga formuleringar !!! ) - m.a.o kassar med diverse....
Letade IGEN efter kassen med hundprylar och ...hittade den på ett logiskt ställe - upphängd på löpmattan....
Löpbyxor finns ännu att avhämta här :)

Städade lite av den öppna vinden också och hittade bl.a material till det jag saknar : ett valpkoppel och dito halsband....

Så nu ska jag riva igång ....

Porthalvorna ska förses med det plastade nätet som nu ligger över det som snart ska bli vitlöksland....

Plexiskivorna måste få andra " tyngder " över sig...


Och....en massa farligheter måste undanröjas...

Och...den jag kallat " gårdsörn " ombedes hädanefter vänligen välja en annan rutt, trots att jag alla gånger blivit lika glad att se den på nära håll....

Små hundar är alldeles för dyrbara för att bli örnföda....

Hör av mig snart igen :)

God trettondag !!!!
Hoppsan :) Avdelning vridpåhuvudet - mot höger axel ...













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar