onsdag 10 januari 2018

Helgslut, veckobörjan, planering och ...piggare för varje dag 😊

En morgon...nyligen ...regnade det inte...Inte snöade det heller...
Steg upp sju och var pigg och utvilad...

Klädde på mig stövlar och jacka över pyamasen och gick ut för att fylla på fågelfröautomaten...Sen kvickt in för att avnjuta kaffe med två surbrödsbitar med tomat och vitlök...
Superveterinären - Fitzpatrick - råkade vara i tv:n så jag satt och beundrade hans
" handarbete " tills programmet tog slut...

Bäddade och klädde på mig....

Gick ut efter lite ved och ...högg diverse för tjocka klabbar i en halvtimme...
Kom in med min börda och ...städade bort mina syarbeten ( i en av vedkassarna vars ena handtag gått av ...och borde sys ...😇 )

Förberedde min enkla matlagning med att skära närapå Julienne-stora stickor av myskpumpan och strimlade lök och vitlök till detta strömmingstillägg...KAN inte varje dag ha mos på tre potisar heller...

Vid tolvslaget hade jag stekt min upptinade strömming och åstadkommit en på långt håll doftade röra av vegetabilierna och...kunde avnjuta min lunch SITTANDE på soffkanten, istället för liggande och ...spillande som annars...

Efter maten och kaffe utan bröd bar det ut igen, nu för att hämta märlor och hammare i Snickis...
( Ser ni : jag har "lärt mig " den rätta användningen av HÄMTA..Segt, men målmedvetet  🤓 )

Med dessa i nävarna + den lilla slöa avbitaren i bröstfickan kunde jag fortsätta nätandet av stora porthalvan...

Tog en liten skapande paus inne för att värma fingrarna och tog itu med "Villes " pall...

Mina hundar har haft - och kommer i fortsättningen att ha - tillgång till min säng och soffan, korgstolen och gungstolen inberäknade och...en liten valp behöver hjälp upp....och får inte hoppa...

Valpkorgen är för hög i början den också, men ...två pallar ska väl hjälpa ????

Den ena ska egentligen stå vid sängens fotända och vara den fyrfota "behjälplig"  vid upphopp och nedskutt...( Ordet behjälplig har jag anammat redan 1985 - då jag var anställd vid ett bolag som skrev följande ( censurlapparna klipptes idag...) :

Inga statshemligheter,men  🙊 )


Mantran som lillkillen nu i första hand ska lära sig  är " Pallen opp " och " Pallen ner " ...

Det var en rolig lek för Onna o Cocke, som samtidigt fick lite motion....under inlärnings- och uppföljningsperioden..
Motion kan det bli också på detta viset - på löpmattan...Se bild nedan 😁

Onna var kopplad bara medan jag fotade..






Nu har vi redan onsdag...

Köttsaldot i min "nya diet " står fortfarande på EN gång i år...då det var renskav.

Idag ska jag ut och äta..och det blir inte på egen gård, utan på Kansakoulu...

Gillar inte att restaurangens namn är ensidigt finskt och...borde egentligen bojkotta stället, men det finns inte så många alternativ här i min lilla by...



Deras menyer finns på stadiga brädlappar...På svenska på ena =baksidan ???

Är väldigt sugen på ena förrätten: scallops blev det nämligen inte i februari i fjol I England ...då jag spetsat mig på Jamie O:s seafood...

Så nu har jag fräschat upp mig och har 2,5h till avfärd...


Kompisen och jag hade varsitt " simultana hysteriska sammanbrott " i går kväll - på varsitt håll..

Vi hade då  chattat en god stund om dagens begivenheter och jag ... på min nya platta*** ännu hade aaningen oinställda inställningar...skrev att " mitt snålvatten hotar kväva mig ..lagom till natten.."
Att sedan autokorren var på och ville ha det till :  " sjukvården hota kväva mig ...." ...utlöste ett fullkomligt häpet "Vaaaaaah ???" från hennes sida...

Jag höll redan i det skedet på att " kissa på mig " av skratt....🤣🤣🤣

Och sen höll vi på ett bra tag...
Milda tid...hur förlösande det är att få skratta så hjärtligt och...i ensamhet - trots att
 " sjukvården nog kunde ha fått en sen patient med andningsbesvär " så som skrattet mynnade ut i hostattacker...

Inte ofta nån tackar mig för att jag förlängt " hens " liv med 10 år....😇😇😇

*** Jo..."Förlåt mig Naturen - för jag har syndat " ..
Är djuuuupt förkrossad...( öööh, eller så inte ...)

Nappade på ett nytt nätabonnemang och i samband med det - en ny Lenovotablett..
Nu är jag sas en  " ett bolags kvinna " och...har redan haft lite småroligt åt deras sms -där de frågat bl.a om jag " känner att de bryr sig om mig " och andra lika lite patetiska frågor...
Denna enkät var i högsta grad som flertalet andra : det finns inte tillräckligt många svarsalternativ...eller ens en tom ruta för egna åsikter...

Jag börjar förresten att tro att " Storebror ser mig " iom denna nya tablett...Borde vara en skrämmande tanke, men jag är glad ( Lite som mors lilla Olle ...som " slapp att så ensam här gå " 😁 )

Mina gamla foton dök nämligen upp ..som om nån viftat med ett trollspö...
Foton jag saknat riktigt " på allvar "...och som jag nu kan pina er, mina värda bloggläsare, med...
I något skede...inte NU...

Jo, förresten : ETT kan jag visa, för med lite "talgdankar i rätt riktning " kan ni luska ut bolaget ifråga....

Bilden är från 2008/2009 då jag inte fyllt kanvasen..ännu... 
Och ...lite finska behövs också ....

Nu slutar jag för denna gång ...Måste bädda min sovplatå med ren sänghalm ....

   
Och milda makter : nu får jag med SMILEYS.....Wooow...De förra tabletterna "HTML":ade alla såna försök ....Otrooooligt viktigt att få med sina emotioner, juh...🤣😇🤢

Ps...Undrar nån över ordet kanvas ??? Så kan jag "rådda till "det här dagboksbladet ÄNNU mera med virriga förklaringar...
Jo:
Området / tomten fylls lite  " pö om pö " - som då en konstnär småningom duttat färg på sin kanvas....( Jag har sagt det förut, men ....vet om det själv 😉.....Alltså inget akut "gaggande ")

Wikipedia slår fast : "  Kanvas eller segelduk, även canvas, (dialektalt ibland: kanfass; ålderdomligt: slaglärft), av cannabis (latin för hampa), en måttligt hopslagen grovtrådig väv i tuskaftbindning. Det är ett mycket tåligt tygmaterial, som .."

I mitt fall fall omsatt  " Marken är mycket lerbemängd och styvarbetad "  egentligen inget 
" konstnärligt projekt"...och definitivt inga haschodlingar ...😇

Långsökt ??? 
Säkert...
Men så länge jag själv förstår så...
🤔

Nu slut för idag .....på riktigt 😂😂😂

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar