måndag 1 januari 2018

Årets första ...

men - varen icke förskräckta - det ska nog inte bli en ful ovana att terrorisera er VARJE dag med mitt enformiga liv :) ....MEN :

Nu råder sån febril aktivitet som sträcker sig från trasiga kranar till halar-/overallsömnad att jag NÄSTAN höll på att glömma det dagliga vedintaget...


Nytt år....Hittills har det inte avvikt särdeles mycket - om alls - från fjolåret...

Den redan för något år sedan spruckna vattenkranen i duschrummet  gjorde revolt under jesustejpen i morse - och med bästa allroundbrödkniven snittade jag bort denna ...hmmm...fordomdags så silvergrå universalräddning, som nu mer verkade sandig och sörjig...och färglös...

Letade reda på en flaska aceton - som i tiden köpts för något helt annat än nagellack - för att slippa inhalera lackbensinångor ...i ett sista desperat försök att a) putsa tejplimmet från kranen och hyste därpå planer på att  eventuellt b) löda sprickorna...
Sprickan är närmast det rundade "uppe" på kranen...
I ett tidigt skede av putsningen uppgav jag lödaridèerna...och skrev ett nyårsdagskväde på fb...
(  Fullmånen får mig ofta att TÄNKA på vers  ( per vers ??? ;) ) och det drabbar ju fbvännerna....)

Nyfikna på rimmet ??? Ni fååår det, utan utpressning eller hot om att kidnappa nån släkting :
" Nu sitter torpmor åter här och ...kväder..
( Nej, versen handlar icke  om nyårsväder..)
Hon sitter vid köksbordet och säger ACK..
Den ÄR utom räddning, den KRAN som fordom sprack..

Med jesustejp den lappad blev,
men tejp med åren blir väldigt...skev (??? )
Och nu idag
konstaterar jag
att tiden äntligen är inne -
att tejpfri uti själ och sinne -
fira detta nya år
med en kran som bättre mår...

Tills något under i mitt VVS kan ske ...
kopplas vattnet till duschen...suck och ve...

Nu omplåstras duschens " intrycksknapp " ...
Ej lätt om kopplingen blir glapp...

Då duschas åter golv och tår
Och torpmor ...önskar det var vår ....

G.N.Y till alla er - som orkar läsa
Nu slutar versen, jag ska till bastun fräsa :) "

Så, istället för att " fixa " kranen storstädade jag duschrummet och hämtade in  bageribrödkorgen, som nu fick cellplast-/ jumpa-/gympaunderlägg ... som inlägg ...

Måste ännu tvätta lådan ...bara....
Som i sin tur ska beläggas med uppsugande material....
Bli valptoa m.a.o...
Om....
Om inte ....fortsätter korgen sitt liv som kruktransportunderlag....

Sen blev det eldning och matlagning ...Potatismos och stekt sikfilè.....Minitomater med basilika ...Citron över hela härligheten...


Gott - gott - gott...Bättre än pizza :)
Så - ni får gärna slå mig virtuellt i skallen om jag yrar om plåtbröd....med ost....

Allt detta ...med kaffe på ...tog sedan sin rundliga tid och - som ofta tidigare - höll det på att bli säckmörkt då jag insåg att vedförrådet inomhus INTE var adekvat nog för att förse mig med den yttre värme som jag ...trots de innersta  känslornas glöd ...tyckte mig behöva....i huset ...
Komplicerat ??? Ja, jösses...Jag måste tänka till både en och två gånger för att förstå vad jag menar...

Men jag hann i alla fall ut till Vedlidret innan mörkret helt sänkt sig - och efter att ha fyllt två tomma frösäckar med framtrevade klabbar, kunde jag komma in från de  småduggiga +3C  - till stugvärmen...på ca +17....

Dagen har gått ganska smidigt i alla fall och absolut definitivt utan nån baksmälla...

Lade mig lååångt efter årsskiftet - efter att ha slötittat på The full monty - för ...fjärde gången ???

Och konstaterade med glädje att fyrverkeriet  inte var riktigt  lika omfattande som tidigare år...

Och ...överförde samtidigt olika viktiga födelsedatum ur Knalliskalendern från 2017 till den jag fick av Kyrkans utlandshjälp - KUH...för år 2018

Varje ateist med självaktning måste väl " gardera sig " med goda ....relationer ...uppåt  liksom ???

Det kan då sen vara hur det vill med den saken....för :

NU slutar detta pekfingerknackande för i dag....

Jag ska fortsätta sprätta på min utehalare :) - och lyssna på Birgitta Ulvssons sommarprat i repris....


Ha det gott allihopa ....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar