lördag 16 maj 2015

Nu......får man stålsätta sig och frysa om så är....

Den 14.5 är det höööög tid att stänga av luftvärmepumpen - vilket innebär att den för årstiden ENDA värmekällan vilar....16 grader får duga och...det känns ju varmt...då man varit ute en stund....

Veden är i maj öronmärkt för bastubruk och...som konststerats tidigare är vedspisen underlag för plantor i lådor och krukor....

Så, de största och längsta yllesockorna drogs i förrgår under ett visst huttrande ovanpå leggingsarna under kamoflagebrallorna /fleecemjukisarna / gårdsjeansen  - av vilka de sistnämnda håller på att bli enbensshorts - i o med en jättereva tvärsöver vänsterlåret...

Detta sorgliga faktum hindrade inte mig att äntra velon /cykeln idag, för jag behövde trimmerbränsle och helgen hade blivit förstöd utan denna dunk.....
För att dupera hundskaran byttes INTE till bykläder utan klädseln såg ut som följer :
Skitig gubbskjorta, inte värst fräscha jeans och... det förra söndagen tvättade håret viftande i vinddraget, utan hjälm naturligtvis....

Ingen såg speciellt chockad ut i butiken, samma goda service fick jag som alltid och hem kom jag hastigt med en ny Näsdagskasse med bränsle för maskinen, en ny hasp till porten och lite mat....
Haspen monterades direkt och skruvdragare, en överbliven skruv, den gamla haken med skruv & märla fördes tillbaks till mitt städiga Snickis...
Sen kom turen till trimmern som redan en tid legat med motordelen inne i hundkojan - likt en trogen hund väntande på Matte...
Tankning, koll av tråd och hjälmen med nätvisir på hundkojan ...OM utifall....
Och startade gjorde den.... På ANDRA rycket.....
Antagligen av pur glädje över att bli ompysslad / hågkommen / få soppa ELLER....
vet den  lurifaxen att det finns en splitterny maskin på vinden....inte ens riktigt helt monterad ännu ????
Hur som helst : en dryg timme fick jag glädja grannskapet med motorbuller och kortklippa Mellangården ( ????? KAN man kalla den så, den som inte är övre eller nedre ???? Utan att nån får fel associationer ???? So what ;) )

Trots att man inte SKA ta bort lökväxters bladmassa innan denna vissnat, kördes scillahavet skrupellöst över, skyddsband och -pinnar rök ( trimmertråden var liite längre än jag tänkt....och grönmassan blev otroligt hal att stiga på med crocsen....

I min relativt nyplanterade körsbärslund blev det just så fint som jag tänkt, så nu väntar man bara på den " japanska effekten " då all fem träden där - och tre annanstädes - börjar blomma...

Päronträdet har de första spända knoppansamlingarna och persikoträdet har små rosenlila knoppar....Säkert är bäggedera givna med varmt hjärta - eller så har vintrarna varit väldigt växtvänliga...( Har visserligen inte ännu beslutat om jag borde returnera summan för  födelsedagsträden för att KÄNNA att de är BARA mina....då det gått som det gått ....)

Nu återstår att kratta ihop gräsklippet, planera ett bänkbygge - till vilket de webbeställda skruvarna  kommer på posten,  antagligen på måndag med mina stora tunnor - och...ta itu med den alltid så motbjudande disken :)

Skulle inte vara illa med en hushållsassistent på två ben .....En som kunde SE vad som skall göras ( allt halvgjort /påbörjat / felutfört ) och inte skulle ifrågasätta meningsfylldheten i det jag sysslar med....

Höga krav ?????

Fnisss....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar