måndag 11 maj 2015

Tidigarelagd leverans...jipppiii :)

Idag ....då jag vid 12-tiden gripits av den sedvanliga vrålhungern och stod vid spisen....såg jag en stor lastbil utanför min port....
Men ...de skulle ju komma i morgon... på TISDAG....
Kanske de hade hört att det ska regna då, eller så har nån förstått HUR hett efterlängtad lasten varit....

Åren vägde inte tungt då jag hastigt hoppade in i crocsarna och rusade...värdigt...till portöppningsundsättning.....

Fick nämligen igår hit den lilla hundfröken som brukar förljuva vår tillvaro...och för hennes skull är portarna försedda med myggnätsramar så fröken inte kan smita mellan spjälorna -  eller under....Öppnandet är därför inte helt enkelt....

Stora lastbilar HAR annars också  vissa svårigheter att rymmas in på gården och det skall vara en van chaufför som klarar portstolpar och ...några trädgrenar....
Men ...allt gick naturligtvis bra och snart bestämdes platsen för avlastning och den stora kranen svängde ner två lastpallar, en med myllan och en med lecateglen...nu rätt storlek :)

Om jag vetat att  bilen skulle ha maskinell på- och avlastning kunde jag ha tagit en hel pall mylla med detsamma....Tänkte att nån stackare skulle förstöra ryggen med att lyfta allt på en släpvagn ...och beställde därefter....
Räkningen/ fakturan skulle jag få i sinom tid, sade den glade leverantören och backade ut från gården...utan att ta portstolpar eller annat med sig....

Jag gick in till den skällande trion, hällde bort spagettivattnet och kastade en slurk rypsolja på rågpastan....Chorizokorvarna hade kallnat, så jag tog ut hundarma för en snabb gårdsinspektion och lecaklättring.....

Nu är klockan 19.33 och det har gått sju timmar sedan " julafton " ....
Den första säcken mylla användes till skolning och omplantering av ...107 trädgårdsnattvioler ( Hesperis Matronalis )....Två krukor med ca 3-3,5 cm plantor i total trängsel blev 24 krukor med 3-6 plantor i varje.....
Också växthusgurkorna och paprikorna kom i ett dussin stora krukor - som bars in i vardagsrummet....
Hesperisen har varit på verandan en tid, så åt de 24 krukorna inredde jag en stor trälåda på mjölkkärran, täckte med dubbel bubbelplast och återanvändning av ett plexielement från gamla växthuset....
Det blev ett bra lock på lådan ...efter lite borrning och iskruvning av en tung trälist....
Vattnet i bastugrytan var ljummet efter morsdagsbastandet, så det gick smärtfritt/ utan köldspräck i naglarna  att tvätta fjolårsalgerna och dammet av det blivande locket....med hundschampo och rotborste .....Man tar vad man hittar ....
Nu skulle det  I N T E få regna, för trots att det finns innejobb BORDE utelivet ha förtur....


Måste bära in en säck Green Care och en trave krukor i dag ännu .... så jag inte ...tvingas städa i två dagar....




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar