söndag 3 maj 2015

Vårbruket i full gång....

Trots att vintern varit kort och relativt varm är nog vårens ankomst mentalt sett en verklig lottovinst....

Och...nu menar jag med vårens ankomst den tid då vi är mer ute än inne, då borden, fönsterbräden och alla fasta ytor är belamrade med plantlådor....I år har t.o.m vedspisen  blivit överklädd med vaxduk där en av  Fazers blå brödlådor fylld med krukor stått under ett lysrör som utrustats med metallfolie för att begränsa ljuset...
Skulle vara skönt att få allt ut så småningom för det finns annat som ska göras också...som innerfönstren som skall på sommarvila i skrubben ( något som brukar vara gjort redan såhär års....)

Ute är potatis och lök satta, morötter, blad- och rotpersilja sådda.....nya land beredda ...och tre " nya " upphittade körsbärsträd precis i dag uppgrävda från rågränsen och ...flyttade till ljusare ställen med bättre mylla...
Sammanlagt har jag nu flyttat ÅTTA sådana självsådda raringar...Moderträdet är enormt och inga möjligheter har funnits att rädda den goda skörden ....då  trastarna slukat alltihop...
Ett av dagens flyttningar är ett verkligt TRÄD...på ca tre meter…...De andra är ungefär lika resliga som jag själv - d.v.s. 150  - 160 cm....

Då jag för två år sedan flyttade det första  gav goda förståsigpåare inte projektet så goda möjligheter att lyckas...trots att jag grävt upp en enorm jordklump med den rätt klena stammen mitt i...
De har dock överbevisats, så jag kände mig rätt förtröstansfull  med tanke på mina blivande morellundar....
Alldeles snart kommer de att blomma...kanske inte en lika mäktig syn som på bilden från   Brooklyn, men säkert blir det anledning att sitta på en filt under träden med en kopp kaffe....

I dag har de gula gladiolerna planterats...alla åtta :) De grävdes ner i ett dike som fyllts med en säck nästan färdig kompost och åkermylla som uppblandats med torv och sand...efter att ogräs och annat ovidkommande fingerplockats ur leran...
Är egentligen ingen större gladiolvän, men de kan kanske fylla sin plats just där....
De täcktes nu på kvällen med ett kvart påslakan som offrades då väderprognosen lovade kall natt....
Likaså bäddades lådan med ca 60 tagetes in i en silvergardin och agapanthusarna med ett barntäcke....
Blåregnet som glömdes ute förra natten får nog nu stå där...Blir det inget så är det väl ...meningen...
Lite fatalist får man vara som odlare....

Inledde utevistelsen i morse med en skön hundlänk och ....därefter uppiggad orkade jag kasta tegelstenar ur källaren och bära dem till gräsplanen på väståkern för att bli grunden till mitt senaste ...projekt....
Kanske måste ta mig till byn i morgon och köpa en säck cement...för att få projektet vidare...

Men...då är det nog hög tid att uppsöka sängen nu genast .....så man orkar upp och har arbetsivern i skick ;)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar