fredag 8 maj 2015

Olika behov...del II

Håhhåhhh, med ca 8 nystekta strömmingar i magen får man väl sitta en stund och vila ???

I går skrev jag visst om de just då för tillfället överhängande behoven, men det finns ju andra som alltid - åtminstone  under tiden februari till ....oktober - är störande aktuella....

Beställde igår 30 STORA lecablock för växthusgrunden....och i samma leverans kommer 12 hääärliga säckar med fräsch mylla....600 liter....
Det allra mest akuta behovet täcks KANSKE....för tillfället....

Har i dag med Onnas benägna assistens grävt en massa gropar, dvs tagit bort kanterna runt ett antal " rabatter " för att få utrymme för fler växter då de invaderande ogräsen kommer bort....ALLT borttaget är inte ogräs som man rynkar på näsan för, nej nej....
Kanske jag på tisdagen borde bjuda ut torvor med stora blåklockor och vitsippor..på Bytesbörsen...ja, och ...liljekonvaljer som här hos oss kväver det jag HELLRE vill ha längs uppfarten....

Våren var ju så tidig i år att man nästan inte hängt med i svängarna...Men oj, vad man fått mycket gjort....

Lövsprickning till påsk ( !!! )  betyder säkert att man alldeles snart kan binda nya bastukvastar, för det börja glesna i raden i bastu" kammaren " ....
I allmänhet har jag avkvistat en liten rotskottsbjörk ungefär vid midsommar, men tror att man kan tidigarelägga den sysslan med nästan en månad....

I år har jag ändå medvetet gått omkring och tittat på mina ägor, för att inte missa något vitalt....Tulpaner som varit nya för i år hann ändå slå ut innan jag vaknade till, men sånt som funnits flere år på samma plats - som björkarna - kan man ju inte missa ????
( Ävenom de bestämde sig för att vara tidigare än vanligt ;) )

En mängd små fröplantor finns i rabatterna och de har varsamt tagits upp och lagts i förvar för att fylla ut någon annanstans så småningom...

Lite extra pyssel erbjuder ju de nyanskaffningar som fått invänta varmare väder och gradvis flyttats från köket till verandan och därefter på avhärdning ut under dagen....för att ÄNTLIGEN komma i jorden ....Ännu får de stoppas om med fiberduk till natten, men...nån vecka till så.....
Sen är växthuset i tur ...

Det är mitt största " behov " just nu ...tror jag :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar