söndag 10 maj 2015

Vakna för tidigt är inget roligt.....

Man blir helt enkelt ibland  ur led, trött och slö då en pigg snart nioårig långörad dam meddelar att solen faktiskt skiner och klockan är MASSOR då det redan  är bländande ljust också i sovhörnan mot sydväst....
Grrr....
Visarna på väggklockan pekar på 06.00....Släpper ut fyrtassarna....Gör morgontoalett själv....Släpper in dansande hundar och ...ger upp tankarna på sängen....
Klär på mig och knäpper på kaffevattnet....Ger morgonmat åt de två kumpanerna.....
Av det supergoda olivbrödet finns det ...till all lycka bara en liten stenhård kant kvar...

Hundarnas torkade fisk är också den slut sedan ett tag och vi har bytt ut den mot ett mindre stinkigt godis...
Fisken har dessutom varit ojämn i kvaliteten och...jag misstänker att Onnas halsböld i fjol berodde på slarvtuggad vass fisk...
Mr C har inte heller  hostat sedan lagret tog slut...
Synd på sätt och vis att de inte tål allt de gillar, men....sånt är livet....
Kanske katter tuggar bättre än snåla hundar...

Apropå lager....Gäddorna från fjolåret  kommer tyvärr nu snart att föras ut i kompostorn och bli grogrund för fågelmat - i form av larver och nykläckta pigga flugor....Det BLIR inte av att göra fiskrätter av infrusen gädda ...ens varje vecka om man är ensam....och lat...och mer än halvåret gamla stela " klabbar " vill jag inte ha....

Fiskeri - om det går ut på att dra upp allt som nappar och inte bara mat för dagen - är inget jag i fortsättningen kommer att ägna mig åt, ens som delskyldig om det inte äts upp eller tillreds innan det blir lagt i frysen...
Nej, tacka vet jag maskmete i lugn och ro...nångång....utan bensinångor och stress...JUST då man längtar efter fisksoppa eller något....

Kanske skulle efterlysa en liten lättrodd Bytesbörsbåt för vackra  tidiga sommarmorgnar, så också morgonpigga hundar skulle komma ut på havet...En avdankad Greenpeacegummibåt eventuellt ????

Nå, nu har jag börjat vakna efter eftermiddagens lilla powernap på ca 10 minuter, så ....nu ska vi ut och jobba....
VI ??? Jo, bägge lurvtassarna har en enorm aptit på uppdragna maskrosor.....och det jag drar upp reduceras snabbt....
Dags för leriga knän igen....
Hörs :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar