onsdag 20 maj 2015

Byteshandel på min gård....

Tacka vet jag program som BYTESBÖRSEN i radio Vega...den åboländska studion...

Igår slog jag till och bjöd ut alla mina med-huset-komna grammofonskivor...och efterlyste klätterhjälp med lång stege....
Klättrarna lyser med sin frånvaro ...helt väntat...men " plattorna " hade mer efterfrågan än mängden tillät....

De två första blev lovade varsin dos, medan alla andra suckade uppgivet....

Nå, som namnet på programmet anger skulle inga pengar vara inblandade - direkt - så jag hade efterlyst MYLLA som " kompensation "....

Nu har jag så det räcker en liten tid framöver :
10 stycken 40- liters och 4 större...70 l säckar.....400 + 280 ...
Hade 130 l kvar sedan leveransen den 11.5, så nån verklig panik var det inte ännu....

Har en massa gropar att fylla och ..många stora krukor vars skyddslingar ska få bättre växtunderlag....så det GÅR åt oanade mängder...

I går inspirerades jag så av besöken som aviserats till " kvällen " att jag fick bÄrsÅstommen nästan klar....Hade dagen innan fällt några slanka och långa sälgar och rönnar för ändamålet, men avbröts i jobbandet av regn, hur annars....????
Grunden består av ett grönplastat nät ..ca 120 cm högt, som lagts i en slarvig halvcirkel med en ÖPPNING på 5 meter....Omkretsen är ..okänd, men ..kanske man skulle använda sig av sina ...matematiska kunskaper och mäta diametern ...Då får man ju omkretsen uträknad....
Rätt stor " sittplats i skuggan " då allt vuxit till sig....och man fått tag på / tillverkat möbler...
***** Omkretsen är hela 11m och 60 cm....Nu var det mätt....med ...vitt snöre som knöts i nätets gavel och drogs till nästa gavel...Bandet veks fyrdubbelt och mättes = 270 cm....Summan togs X 4......Matematik på Mattevis :)

Gjorde ramen på ett annat sätt än tidigare ...Stagade de kupolböjda  trädstammarna med lättböjbar koppartråd....Fråga inte millimeter/diameter....Kanske 2 ???
Bra clematisstöd blev det också....
Men ...dem visar jag senare...Här är SÅN som - tillsammans med krus- och vinBÄR gett bÄrsÅn dess namn....Ordlek m.a.o....

Har nu en clematistrio i bÄrsÅn : Miss Bateman, " herr " Jackmanni och årets nya : Lady Diana....

Förutom dessa klättrare kommer det en massa humle.
Faktiskt så mycket att jag varit tvungen att gallra....Trodde aldrig den skulle klara sig i den styva leran, efter ett lugnt och lätt liv i skrotbracklets lätta humusmylla....
Så fel man kan ha....

En förflugen tanke svepte lika fort förbi som den kommit : OM jag skulle köpa stolpskor och använda de grå battingarna och bygga en riktig........femkantig bÄrsÅ ????

Nix...Gillar nog mera pysslet med byggandet/fixandet var och varannan vår, för då får fantasin flöda fritt ....

Gör ju som sagt ett antal gånger tidigare allt åt / för mig själv, slipper kompromissa med utomstående och ...egna som har lika fria händer i sina egna hem....

Nu kom sms:et jag väntat på....
Mina 200 l vattentunnor har anlänt till Knallisposten....
Det betyder klädbyte, tömning av barnvagnsunderredet och en rask marsch till byn....
TRE hundar kan inte komma med, så jag tror jag favoriserar i dag....
Gamlingen älskar visserligen att gå, men han och inhysingen kan vara hemma...

Min assistent har nog förtjänat en mattestund ...och så skonas sommargrannarnas öron.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar