måndag 18 maj 2015

Tidens gång....

Igår hade min far fyllt 94 om han levt....men han dog för snart 14 år sedan...

Han...  gick inte bort / somnade inte in eller liknande ....

Jag tycker man kan använda ordet dö, men för all del...Vi är olika....

Säg bara inte till ett barn att " den och den har somnat in " för i värsta fall blir det stora traumor...
En god vän till mig berättade nämligen för mig  att hennes far - då det begav sig - sades ha somnat in och min  vän ....då sex år gammal... kände sig tvungen att kolla modern varje kväll...Andades hon då hon sov ...eller inte....

Hur som helst..

Nå, åldrandet har sina sidor, men det var inte det jag tänkte behandla nu...utan folks alldeles obefogade ilska och raseri över saker de inte har ett enda hum om...eller ens försöker ta reda på.....

Ta en sån sak som då en riktigt gammal människa ramlat och brutit  lårbenshalsen....
Anhöriga och bekanta rasar över att denna stackars människa inte per direkt blir opererad och " får vård "...
Att denna gamling får ligga och vänta  ( på operation ) är något helt naturligt och kan inte klassas som vanvård, tvärtom...

Ett ingrepp  i den klassen är riskfyllt  och kräver ingående undersökningar INNAN och ofta är gamlingar inte bara svaga utan också dehydrerade /uttorkade - och vätskebalansen måste skötas innan man kan tänka på operation...
Eventuell medicinering skall också sättas in och allmäntillståndet måste stabiliseras så riskerna med sövning / anestesi inte är för stora....

Har fallet / ramlandet ännu åstadkommit andra skador, måste dessa också åtgärdas innan...

Olika från fall till annat, men oftast är det helt obefogat att röra upp himmel och jord ...bara för att man inte VET orsaken bakom....

Så är det ju också i människors relationer....Man dömer utan att veta....

Ger upp....Rasar....Skäller....Blir TYST.....

Och det blir fel då också....

Men det är svårt att fråga ...utan att klassas som " nyfiken "  då man ska vara /eller egentligen ÄR  genuint intresserad...

Ofta får man inte något svar heller....

Det KAN ju hända att människan som beter sig  avvikande / fel /dumt ...inte ORKAR ta första steget...utan bara väntar att den andra parten skall .....tänka till....Kanske vara den mognare...eller hinna mogna / förlåta / tänka sig in i den andras situation....

En dag är det försent....

Jag är glad att jag slutit fred med dem i min närmaste krets innan de dog...
Jag är också glad över att jag ringde dem ofta....Eller skrev mejl....

Det hade varit tungt att tänka  " Man borde...."

Nog med djupsinnighet.....om det kan klassas som sådan....

Den symboliska solnedgången ackompanjeras nu av ett lätt, men intensivt sommarregn....


Så här idag....
En annan dag något annat...i min dagbok....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar