onsdag 3 februari 2016

Billig ansiktslyftning ...utan botox....

En god bit in på vårt åttonde år här på hemmanet  går jag fortfarande omkring med ett så brett smile på läpparna att det formligen stramar i dubbelhakorna.....TROTS att det samtidigt känns som om det så småningom kunde vara lite mer " färdigt " ....

Nu kom vi - Onna och jag - just upp från bastun med borrmaskinen som IGEN  behövde laddas, men ....vem bryr si '  - som det heter på dialekt....
inte riktigt så vitt idag... 

Klockan har hunnit bli halv sex p.m och jag har haft en fin dag....igen...

Steg upp sent - 07.25....men kom igång ganska bra....och det ledde till att vi redan på förmiddagen tassade upp till byn för proviantering....
Det var  en sååå skön länk i -1° och nästan obefintlig vind....

Beställde äntligen  nyansering av det jag ska smeta på bastuväggarna och jag tror banne mig att vi promenerar upp i morgon bitti och plockar med oss den första burken....Jag måste ju behandla de väggarna  som kommer bakom lavarna INNAN dessa skruvas fast....

Sen vet jag också hur mycket av den mööörkbruna vätskan som går åt.....till resten av väggarna  - och TAKET...icke att förglömma .....

Idag har jag sågat till stödsträvor - de som senare på eftermiddagen  fästes i väggen mellan övre och nedre laven ....och sådana som skall stöda fotlavens plankor....
Chop- choppade ....

Lavens framkant måste ännu få stödben, men de ska gå ända till golvet ...och ....ja, det är inte så mycket kvar nu....

Vilket får fantasin att flyga ...vidare i projektet....

LITE har jag funderat på att ta ner taklampan...Dels är den snett dragen från dörren och dels kunde den " sitta " på väggen....

Nånslags  perforerad  " fågelholk " som skärm...???


Jag är faktiskt helt upp i skyarna av iver, så roligt är det att jobba med något som ingen annan har något att säga till om....

Ser redan framför min inre syn bruna hemgjorda stallyktor med levande ljus - hängande i lagom kraftiga kättingar i krokar i taket...
Tre såna...VILL ha ...

Mjuka nya - gula eller orange -  frottéhanddukar och stora sköna badlakan...En bastustäva i trä ... med en skopa av trä  - som man inte bränner baken på då man satt sig utan att kolla vad man har bakom sig....

EXAKT såna har jag, inte i bastun ändå..


Har tänkt snickra en piedestal för tvättfat ....på lagom höjd då man tvättar sig...och hyllor....

NU skulle också vara rätt tid att pilla in nät längs golven - under panelen - för att hindra mössen att komma in ....DE har levt bus alldeles tillräckligt länge....och ....nät finns det.....

Den som säger att planeringen är halva nöjet ..då det gäller RESOR - har nog rätt också i fråga om renovering och inredning....

Jag eldade den första lilla brasan på länge där i dag - och det var betydligt skönare att jobba....i värme...Onna låg på bänkdynan på golvet mellan allt byggmaterial...

Det var dessutom hög tid att storstäda golvet ...krypande på knä ....

Till och med städandet var ....givande....

:)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar