torsdag 25 februari 2016

Torsdag....var aktivitetsfylld

Så här på kvällen ...på rygg på soffan ...och med brasan sprakande är det rätt skönt att summera dagens händelser...
Brasgallret togs bort av bildtekniska skäl :)

Upp 6.20...Ganska normal tid...
Takdropp som bildat en tjock glaciär på tupptrappan föranledde ett visst arbete med kvastskaftet innan jag lyckades klämma mig genom dörrspringan....men det var ingen panikartad utryckning idag...och inga byxor som hade knappar / bälte / trilskande dragked....
Måste komma ihåg att ta stickspaden med nästa gång...om det inte töat....

Behövde inte vänta länge på den utlånade borrmaskinens återkomst, men för att lånaren skull kunna komma med den krävdes en halvtimmes spadjobb...för att få bort snön i backen...
Maten kokade under tiden, så det var varmt och gott att komma in efter att man fått jobbet gjort...  ( Hade ett broilerlår i frysen, lite quinoa, lite potatis och allehanda kryddor som alltihop kastades i en kastrull och läts puttra sakta....)
Hann äta lunchen ..kl 11....och sortera / kassera en mängd gamla papper***  innan bilen körde in på gården och gå ut innan kompisen - med lilla hunden - hann bära in maskinen ...
Vi var ute en stund så hundarna fick springa på gården ...Sen blev det kaffe utan tilltugg medan vi diskuterade allt möjligt...
Besvikelser / glädjeämnen / nya människor / gamla anteckningar ***  och dito skämtteckningar för att nämna några...

Skickade tidigare per chatt två bilder till syrran ...som ju är jävig att kritisera mina teckningar...Hon berömmer alltid :)
Lägger ut dem här till allmänt beskådande....Inte av nån speciell orsak...
Bara för att de symboliserar mig och ...mitt sätt att tackla tankar....
Ofta i bilder eller..dikter...

Skulle vara roligt att behärska bildhantering riktigt till 100% ..men...


Jag KUNDE väl  ha gått först till galleriet, öppnat bilderna och beskurit dem och fått dem lite bättre, men...äsch...
Onödigt krångel... Jag ÄR så här...på gott och ont....

Mina bilder är bara skisser - för jag behöver inte bättra på dem för att minnas olika situationer...

Nå, då gästen / maskinåterställaren åkt, knäböjde jag vid gersågen i tamburen - och kapade bastulavens ena  frontbräde som alldeles tydligt  " vuxit " - och ett stödben och gick ner till mitt  " jobb "...
Idag löpte allt som smort..och jag hade sådan fräs på att jag inte ens tog mig tid att gå upp och maskinsåga två strävor...Hade handsågen till hands och hastigt kom allt på plats....

I morgon TROR jag att jag vågar provsitta laven....

Så mycket vet jag att TRE människor får plats samtidigt utan att trängas....och jag blir alltmer tillfreds med mitt arbete....

Synd bara att fyra bräden hunnit vrida sig ganska rejält eftersom de aldrig fästs i väggen då bastun " renoverades " 2014....
Nu får samma virke stöd på fem ställen - i stället för på två - så de blir väl raka med tiden...

Trappan kommer i tur i morgon...Har ingen ritning ännu, men vissa ...idéer...

Lite före 16 tog jag paus och gick med Onna till postlådan så hon skulle få en liten länk...

Annonsbladet, en kyrklig liten tidskrift och ett brev från ett försäkringsbolag låg där, så ...jag fick spistände och Onna fick bära brevet ...

" Alla båda " nöjda....

Plöjde genom Annonsbladet, den kyrkliga tidningen ägnades intresse bara som presumtivt tände och " brevet " var ingen räkning utan ett meddelande att jag betalat för mycket på en olycksfallsförsäkring och de behövde ett kontonummer för att kompensera mig ...Hmmmm...VARFÖR skall det vara så svårt att dra av nästa rat från det jag inbetalat ???

Onödig byrokrati...

Kvällen är långt kommen nu och vi skall ut bara EN liten sväng, min lilla hjälpreda och jag...

Hon assisterade mig faktiskt i bastun - då jag stöttade " gästlaven " och en batting med ena handen - och hade borrmaskinen i andra.....och ingen skruv....
Min duktiga lilla hund plockade vackert en sådan åt mig ur högen jag åstadkommit på den nedsågade fd bänken....då jag bad riktigt vackert : Snälla Onna...hämta en skruv...

Inte första gången, men ...jag blir alltid lika varm inombords av hennes ordförråd....

Hoppas hon " hänger med " och får vara frisk ännu länge....

Hon verkar inte sakna katten alls...Kanske känner min lättnad över att inte behöva låsa med allehanda klirrande haspar....och tömma sandlådor...och väckas okristligt tidigt...

Damen  som övertog Issakissa rapporterade igår  att allt går bra där och ...veterinärbesök är bokat.....Några ungar skulle de inte ha ....:)

Jag tvår mina händer.....
Betalade nämligen vad en sterilisation kostar...för att slippa stöket !

Nu...är det dags att gå ut på kvällshopp på gården, lyssna på uvar och ugglor medan  Onna snusar omkring och sköter sitt....

God natt härifrån ....:)
Bubo Bubo



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar