måndag 29 februari 2016

En sällsynt dag ....skottdagen 29 februari...

Var det månne  vetskapen om denna extradag som gjorde att  jag var så otrooligt trött igår ???  Eller var det friskluftsförgiftning i kombination med betsångor och - för en pensionär - mycket  intensivt arbete ??? Mycket blev gjort i alla fall ...
Riktigt upp i taket når jag inte utan hjälp

Hur som helst intogs sängen 21.57 och sömnen var skön ända tills Onna tyckte det var dags för en tillfällig uppstigning lite före 6...
Dagen började vi sedan prick sju....

Termometern visade vad värmepumpen varslat om med sitt mödosamma stånkande = det hade blivit mycket kallare under natten...

-11° är vad jag anser vara " normaltemperatur" för årstiden, men inte inspirerar det till utearbete...
Så...det blir att bära upp lite virke och snickra i köket.
Oreda ??? Organiserad sådan :)

Butiken får besökas i morgon istället för i dag... Jag har ännu potatis och ägg, lite fjolårssquash i frysen ...och lite mjölk till kaffet....
Har visserligen lite börjat fundera på att skära ner förbrukningen av den bruna drycken, bara för att det börjar verka lite slentrianmässigt hela drickandet....

Variation i livet är ju mitt motto ;) trots att det nog inte varit mycket variation sedan bastuprojektet inleddes...
Deadlinen kommer att överskridas lite, men bättre det än slarv....

Vävandet - ca 1 meter på väg -  tog en paus redan den vecka jag hade två inhysta hundar här - för de krävde närapå dygnet-runt passning.

Lilla taxdamen löpte och den kalvstora pojkvovven har inte kastrerats...I hans nos doftade också Onna gott och gänget måste skingras då situationen hotade spåra ur...
Några gemensamma promenader blev det, men inte så många som jag hade velat.

Beställde  taxi en dag för att få lite mat hem möjligast fort - och manade på min chaufför att köra snabbt av och an till bybutiken, där jag med blixtens fart plockade ihop det viktigaste för mental överlevnad....( Mat - inte glass eller choko ;) )

Huset stod kvar, inget hade gått direkt sönder och köksdörren var ...nästan ograverad..

Jag HAR medvetet skjutit på slipning och målning av golven och  dörrarna tills huset är garanterat djurfritt och det har visat sig vara ett gott beslut....

Nu skiner solen redan relativt nära trädtopparna  i sydost  - 8.52 och det är dags för ett uteskutt...Kanske med skidor på ...för EN gång per år MÅSTE man ju utnyttja de gamla färdmedlen som står lutade mot väggen...
Skogen bakom tomtrån har glesnat


Men, det blir senare..

Sade åt Onna att vi skall ta in ved och hon var mer än nöjd över att " visa vägen " till veboa för att få sniffa omkring lite där medan matte plockar korgen full...

" Och så måste jag nog ha tände också " rapporterade jag då jag reglat dubbeldörrarna...

OK,  tyckte den lurviga och sprang iväg mot Snickisdörren ....Där stod hon och " pekade " så matte skulle hitta rätt...
Mycket " snus " i Snickis också, där jag hittade en " överbliven " brädstump som kan komma till pass nånstans...snart....

En av mina fb-vänner / verkliga vänner konstaterade härom dagen  att " En apporterande labrador är en lycklig labbis "...Det " gillade " jag naturligtvis, för ...en hund av vilken ras den vara månde BORDE ha ett meningsfullt liv...ARBETE / LEK / kärlek / omsorg....

Här på landet finns det så många hundar som inte har det så...
Oftast naturligtvis ( ??? )  jakthundar som många gånger " lever ut " sin kallelse bara under jaktsäsongen och däremellan ylar ut sin längtan i en utebur....

Har hört folk säga att bl.a stövare är UTEhundar och blir sämre jaktmässigt om de får bo INNE....
Nå, djurskyddslagen säger helt tydligt att endel raser inte lämpar sig som utehundar, men lämnar osagt vilka....
Hoppas den nya lagen bjuder på bättre definitioner, helst med raserna tydligt nämnda...

Hade jag sett korthårsvargar eller - rävar i naturen ....så kunde jag knipa klaff om saken....

Min lilla " vargättling "  har det bra och är en lycklig hund !!! Hon har självmant tagit sig an sin matteservice och man SER glädjen i det hon gör....

Bilden får vara stor, det är hon värd :)

Idag kunde det vara skönt att vara ute, men....NÅN i byn bränner något som tydligt är mot alla sophanteringsregler...Plastlukten är stickande....
SUCK....

Lantlivets fröjder....och ...avigsidor....

Anmäler man det ena eller det andra så får man det svårt att existera i ett litet samhälle...

Men...det ÄR förbjudet med sopbränning ...och riskerna för den egna hälsan är överhängande vid brott mot detta...
Har man barn eller tänker skaffa sådan så är det extra illa....
Nu slut innan jag ser världen i svart....trots min optimism...

Hörs igen :)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar