söndag 7 februari 2016

Morgonpigghet ...

Nåjo, adrenalin är bra i många avseenden och då man inte har något att vara rädd för eller FLY undan så...använder man hormonet till aktivitet .....väl ;)

( Adrenalin pga katten **** !!!! )

Upp med tuppen klockan sex...Mat åt den utsläppta och insläppta hunden ....Mat åt den kräsna katten...Inte ens färskt hjärta dög....
Kaffe och ost/paprikahelkornsmacka åt mig själv ....

Sedan MULLBYTE åt doftpelargonen som hädanefter får bo i den rödorange loppiskastrullen....
Doftar så gott i sovrummet
Denna procedur = mullbytet ledde till mylla lite här och där, men ...fler växter står i tur så ingen brådska med sopdonen....

Konstaterade samtidigt  att jag INTE MÅSTE ha en halvmeter hög trave trädgårdsbaserad litteratur på kökstrappan ...mitt sängbord....

Så.. från traven gallrades några Pirkka-tidningar ( Joulu tulee / Julen kommer ), en blyertsskiss, diverse textilreklamtidningar, ett par hemgjords julkort-to-be and never avsända...T.o.m två kuvert för alstren fanns framtagna....En hel del anteckningar på olika papper/ baksidan av betalda fakturor också...
Traven blev ca 15 cm låg och förpassades till bordet i vardagsrummet...
Gallra gallra....och se : nu kunde jag  torka av fönsterbordet och ...med städningen fira JULAMARYLLISENS första - under natten - utslagna klocka....

Bladen som syns hör till clivian ....
Det praktiska med  att driva fram blommor till jul kan ifrågasättas -  men  NU kan man  i
 " lugn och ro " njuta av lökens HELA utveckling, från ljusgröna små bladläppar till två blomstänglar med fem knoppar var...
Naturen vaknar till liv....

De första fröna - Grön Helgonört -  såddes just och krukan placerades direkt ut - som det står på fröpåsen....Ibland lyder jag ...
Gror på våren i år eller ...året därpå !!! Tålmodiga torpmor :)
En likadan kruka måste upphittas innan min flikrabarber kan sås....

I går kväll försedde jag mig med pannlampa och gick upp på vinden för att kolla hur övervintrarna mår....
Pannlampan för att det inte ännu kommit upp nån ny taklampa efter den Carl Thore- designgrejen  som byttes till alldeles för lite mylla....

Blåregnet, buddlejorna och pelargonerna fick en liten skvätt vatten och jag kunde gå ner och lägga mig - efter att ha dragit ut det lilla värmeelementets stickkontakt....Nu behöver mina skyddslingar  lite svalare runt sig för att inte komma igång för tidigt då ljuset återkommer....


En av sönerna ringde på förmiddagen ...mest för att diskutera datum för hundarnas hitkommande - men  jag fick då möjlighet att utgjuta min misströstan ...visavi katteländet.....Och ..HÄR kommer mina **** !!!! in.....

Jo, jag VET att hon borde ha steriliserats, men.....OM jag ska vara LOGISK i vad jag gör OCH leva som jag lär, så .....ska jag ju inte HA nån katt....

Kan du inte GE den åt nån ? undrade han ....

OM jag bara hade garantier för att den " någon " håller den som ENBART innekatt så den inte går åt djurlivet i naturen så ...EVENTUELLT....
MEN ...nu ges inga garantier av något slag...Inte heller vet jag till vilka förhållanden den då skulle komma, så...det blir en annan utgång på denna omhändertagningsstory....

SYND på en frisk katt, men ...efter att ha hört en bybo stolt berätta att hen " lyckligen kunnat placera ca 70 kattungar i nya hem " så ...brann mina säkringar....i ett inåtvänt raseri ....

HUR många av dessa 70 kommer till hem där ägarna kostar en kastrering /sterilisering på djuren OCH har dem som INNEDJUR ????
Och hur många fågelungar dör i bon runt omkring i landet -  då katterna festat på mamma/pappa som aldrig kommer med mat ???
( Då är det förresten hyckleri att ondgöra sig över kallt häckningsväder - om man har en lös katt ....alltså... )

Utan desto vidare diskussion om detta, gjorde jag mitt beslut.....

Jag tänker inte ha husdjur som ska vaktas / leva mot sina instinkter / släpa hem MASKInfesterade byten / gå på mina bord, tidningar, teckningar, böcker och drälla mask runt sig och smitta hunden med ohyra, eller göra sina bestyr i trädgård/blomland....
NEJ....NEJ och åter NEJ.....

Sonen lovade hjälpa med åtgärdandet - om en knapp vecka...

Så till dess får man ha henne ute  i koppel....som hon nog har börjat förstå sig på, men....

Det känns ju inte bra med så radikala åtgårder, men jag tänker inte delta i kattpopulationens ökning - och en minskning av naturens RIKTIGA arter....



OCH nån timme senare ...innan dett inlägg kommit i tryck får jag lägga till ett P.S

Var och promenerade med katten - kom in på verandan och knäppte lös kopplet och skulle öppna tamburdörren då kattkräket kastade sig på ytterdörren och försvann ut....
Hann bara se att hon sprang mot grinden  och ner i diket ....och då jag varit inne för att ta Onna - kattens superkompis med, stod kattkräket inte att finna....

Har lagt ut en varning / efterlysning på Fb ....så....
Vi går i väntans tider...
Kunde ha sparkat mig själv, men har blivit tröstad av kattägare att de djuren KAN om de VILL....

Såg just i almanackan att Issakissa varit enbart inne sedan 23 januari ...då hon blev löpsk....eller vad katterna blir på svenska.....
TRE lugna dagar fick vi här emellan löpen ...och nu detta .....

GRRRRR...
Man BORDE......
Ibland så här ...på favoritplatsen ....

Skulle hon inte ha stuckit med SELEN på så kunde man ju bara vänta att hon blir hungrig...








3 kommentarer:

  1. Katt kom hem efter ca 8 timmar på rymme n..MEN hennes öde är beseglat.
    Tid är beställd hos veterinär ...och hjärtlösa jag ser fram emot en lugn vår med BARA..
    Onna..
    Never ever cats again.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blev OMPLACERING av Issakissa istället för sprutan.
      So much for my principles :(

      Radera
  2. Min Lenovotablet är i baklås = skärmen vill ha lösenord som alsrig funnits...
    Så jag är online bara.med mobilen...
    Därför får jag inte in nya inlägg..

    Har hundpensionat i en vecka och sedan kommer Onna och jag att hålla oss uppdragsfria och totalpensionerade resten av våra liv :-)

    SvaraRadera