tisdag 23 februari 2016

Jipppiii....

I dag blir det lite tekniksnack men jag loovar ...bara lite....

Hade förmånen att få ett anbud om att åka med min kompis till " stora byn " redan förra veckan, men ....har varit fullt sysselsatt med att vakta två inhysingar i 8 dagar, så jag nappade slutgiltigt på det förnyade anbudet igår ....

Dusch var av nöden så det blev morgonens huvudnummer...
Kabinen på bilden är ....tyvärr inte min....för den används som ...förvaringsplats för allt möjligt.….För tillfället ENBART tvättade tvättfat i prydliga travar ( eftersom de inte behövs i bastun ... just nu !!!! )
Den här står säkert stadigt ..i motsats till min....

Plattan/sladdar/TP-LINK/simkort/minneskort/extramobil var redan omsorgsfullt inpackade i butiksryggsäcken ett par timmar innan avfärd.

PULKAN grävdes fram under snön - för ingen har plogat vägstumpen mellan min infart och postlådorna ...och ingen utan fyrhjulsdrift kommer hit eller härifrån...

Jo, en envis torpmor med TVÅ ryggsäckar och en blå plastpulka...

Två ryggsäckar ??? Jo, kompisen hade lyckats bränna motorn på sin skruvdragare och ringde och bad att få låna min....

 Skruv/borrmaskinen + acku + laddare packades i den gamla ryggsäcken som slängdes först på ryggen och den nya ryggsäcken med alla tekniska rackerier drogs FÖRSIKTIGT ovanpå den ...  och med ett hurtigt " Hej då ..kommer snart " riktat till husvakten Onna stängde jag dörrarna bakom mig....

Ja, TRE veckor utan annan webbförbindelse än den via mobilen gjorde att man forcerade snödrivorna med en större beslutsamhet än annars....

Kompisen kom och jag lastade in mig och min packning....

Vägen ända upp till Dragsfjärds/Kimitovägen var i ett ganska ruskigt skick, men därefter nästan helt bar....VÅT, jo men inte HAL, så jag kunde få ner hjärtat på normal plats...

Tågade in på Zas med alla tekniska mojänger vid 13.40 ca - och fick förutom det avtalade  minneskortet på 8 Giga vissa installationer påbörjade ....

Strålande service som vanligt :)

Eftersom plattan malde på med " kopiering av innehåll " ännu en och en halv timme senare, packade jag in allt i ryggsäcken, betalade en mycket moderat summa och sökte mig mot K- Super.....

Var tvungen att inhandla solrosfrö åt mina småtippor...och tog på samma gång lite mat åt mig själv...

Förlåt Knallis....IBLAND är jag otrogen....

Med pulkan packad med två kassar och EN ryggsäck på ryggen stånkade jag 20 minuter senare uppför backen hemåt igen.

Onnas skall hördes på långt avstånd och jag kollade lite småirriterat HUR länge hon varit ensam....
Drygt tre timmar....

Nå, vi flåsade i kapp då jag äntligen kommit in - släppt ut henne - stuvat in maten i kylskåpet  - gått ut på gården....

Skönt att ha den resan gjord....och jag HOPPADES ju på att kopieringen av alla filerna skulle ha lyckats....

Då jag kollade plattan snurrade programmet på så jag bytte kläder - från  kalla jeans utan strumpisar under - till hundhåriga/dammiga fleecebrallor med stadiga  leggins under ...


Nästa gång jag kollade plattan stod det någotslags ERROR på skärmen, så jag pillade ut minneskortet och arkiverade det ...

Lade två broilerlår i en kastrull - ett par lagerblad och några  kryddpepparkorn + salt i...och hällde hett vatten ur kokaren över det hela....
På sjunde försöket lyckades jag tömma plattans alla skrymslen...Adjö foton - farväl videoklipp - ajöss alla nedladdningar....

Välkommen en " fabriksny " maskin som piggt och glatt informerade mig om att den ändå
" kände igen mig "...

Så var det bara att installera gmailen och facebook igen...och skype...Fast skypen vill inte komma till " skott " - men det är under arbete....

Idag orkar jag inte elda....Åt ett broilerlår och en näve dadlar, var ute med Onna och tog in en kasse ved....

Ja, var också nere i bastun och tog några avgörande mått, släpade upp lite material som ska sågas....
Något skruvande blir det inte ...förrän jag fått min maskin tillbaka...

" Vågar" inte utmana ödet och testa eluttaget i bastuns omklädningsrum, eftersom elektrikern avrådde ...
Har ju en stor och fin slagborrmaskin, men ....den kräver skarvsladd och el....

Usch vad missräknad sparsamhet kan irritera ....efteråt...
Å andra sidan kan jag ju såga färdigt allt som sedan i en hast kan  skruvas ihop....

Min deadline ...att ha bastun färdig innan första mars KAN bli svår att hålla...
Sittlaven är på plats och snart är jag " på vinsten " med alltihop...

Skulle det inte vara så förbålt tungt att stå och pensla bastuskydd upp i taket så hade det ju varit klart redan....nästan...

Resten av kvällen har gått till rapportering om min plattas nyvunna status  och försöken att " komma vidare " med skypen....

Och nu tynger sömnen i ögonlocken....medan en klotrund mångubbe lyser in i vardagsrummet....

I morgon ska jag rätta alla skrivfel som tillkommit under de tre plattlösa veckorna....

Förutsatt att att tekniken " spelar " ännu då :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar