lördag 15 mars 2014

Hurraa för snön :)

...ja, den 15 mars SKA det vara snö på marken - som skydd för växtlivet så allt inte kommer igång för tidigt....

Inte fy skam att få morgonmotion i form av skottas heller.  Man kommer in med rosiga kinder och kan unna sig en påtår kaffe - och en macka  ( såvida man varit i butiken eller har bakat - men ingendera alternativet passar in här idag )

Kollade frysen igår och konstaterade att det RIKTIGT nyttiga innehållet börjar sina i den och mitt " dagliga bröd " kommer att utgöras av äppelsylt o.dyl  från det goda året då äppel och plommon, svarta vinbär o.a fanns närapå till för...tvivlan...

Men - jag BEHÖVER inte vandra i snöslasket till boden... Idag och i morgon blir det antingen en Jansson, eller stekt strömming - eller gammelgädda som köptes i somras/höstas bara för att " nån " i butiken slagit vad med maken om en södernresa att den ca 7 kg tunga gäddan BLIR såld...

Jag kände då som min absoluta plikt som medsyster att köpa bamsingen - förutsatt att den blev hemkörd. I ryggsäcken rymdes den INTE.... Någon timme senare hade jag inte bara gammelgäddan - utan också hennes lillasyster i mitt kök ..." På köpet " sade modern till den lyckliga resenären.

Kanhända ett slugt affärstrick att vädja till en mild och god kund ( ????) som dessutom är otroooligt  bybutiksTROGEN - eftersom hon är fotgängare på heltid och använder sig av skottkärra för tyngre transporter...
( HUR får jag plötsligt associationer till Hyacint Bucket ???? :)  KONTRA- sådana kanske ??? )

Igår fick jag en liter mjölk hemkörd av en väninna som var kaffesugen - så också det ordnade sig.
Har man mjölk hemma kan allt annat improviseras....

Vad gjorde man för övrigt innan man hade internet och långtidsprognoser att ty sitt agerande till ???

DÅ hade man ju gladeligt lämnat alla lövhögarna liggande på uppfarten, de ytterst välkomna lastpallarna otäckta och ...bytt till sommardäck ....om man haft bil...

Men - tack vare Liisa och Pekka och Toni och radio Vega VISSTE man att fredagen var dagen då man skulle jobba ute för att sedan få njuta av innejobb en tid framöver...

Och - skottkärran löper bra då man skottat först....

Blir det kallt - står vatukälkan ännu bredvid trappan ....redo att gripa in...

Måste gnida medarna med stearin....



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar