tisdag 25 mars 2014

Morgonkaffe och mobiltrudelutt....

Hade just intagit min tv/datorsoffa i bekvämt ryggläge - för en påtår efter dagens första uteskutt med bollgalna mr C och Assistenten O - då mobilen jazzade till sig...
Svarade med mitt namn som jag brukar : " Marianne här -hej! "  - men  tillade i samma andetag :
" Gomoron POSTBILEN ! "

Den nya killen - en finskspråkig som faktiskt en gång fått skäll av undertecknad - skrattade gott och sade :  "joo, minä täällä - mull' on sulle paketti iltapäiväks'  "  - eller på svenska :
 " Jo , det är jag..Har ett paket till dig på eftermiddagen "

Så nu är frågan - promenera till byn för att få ett par nya läsbrillor vid ett apoteksbesök NU GENAST - eller...vänta till ett-tiden ..och kolla om de nya skorna skulle behöva gås in....

Förutsatt att de går på.... Alltid en liten chansning att köpa sådana via nätet...
Förutom skor ska det i paketet finnas gula gummistövlar - den korta modellen och ...något jag redan glömt...Tycker det var tre olika saker ?????

Läsbrillorna jag lappade ihop i morse med målartejp FUNKAR visserligen igen, men förhoppningsvis finns det nya med rätt styrka på apoteket, så dessa skalmdefekta får sälla sig till " reservdelsbanken " - där ett tiotal andra trängs i en burk...Somliga utan nåndera glaset/linsen, de flesta med en - eller ingen skalm... ( Typ : " kan vara bra att ha "- grejer  )

Utan reservögon ser jag inte på nära håll och mitt så-arbete skulle sorgligen sättas " on hold " , så en promenad är mer än befogad...igen..

Lovas dessutom ca +10 idag och sol, så lurvtassarna och deras Matte kommer att stornjuta.

Gårdagen var också en skön upplevelse - både väder - och sällskapsmässigt sett...

Fick gården nästan slutkrattad (* innan min besökare brummade in mellan lövhögarna - och jag fick lasta av mina hett efterlängtade mullsäckar...Dessa hade tydligen ynglat av sig i hans bil, för istället för de fyra-fem beställda & betalda fanns det ÅTTA stycken !!!

Har redan i år använt upp ca 75 l mylla till sådder och skolningar - och en " million " frön står bildlikt i kö....

Borde jag förresten  ha frågat postbilskillen VAD mitt paket innehåller ????

Det KAN ju också vara sättpotatis och sättlök och ...färdiga PLANTOR....

Spännande tider :)


(*  - Jo, jag krattar gården - för den del av tomten som används som gästparkering / bollplan / gungområde m.m BEHÖVER inte bli så bördig som de egentliga odlingsområdena...Cocke sköter ju om att ekarna får lite bevattning och Matte kastar lite kompenserande näring där sån behövs...
Men ANNARS är jag ingen anhängare av minutiöst krattade områden...Maskarna ska ha jobb de med !!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar