onsdag 26 mars 2014

Nästan storm idag.....

Inga som helst möjligheter att få lövhögarna uppkrattade utan att varteviga löv flaxar till " byn " - men i hallonbuskaget fick jag hjälp av vindarna...

Gallrar lite " pö-om-pö " - då andan faller på och idag var det en sån dag...I fjol och året innan blev allt " på slarvon " så det är stor glädje i år då orken mestadels räcker till.

Hallonen - odlade - gamla - som fanns här då jag köpte stället 2008 - har brett ut sig på ett område -  kanske 15-20m långt och 3 - 4 m brett.
Bakom buskaget ligger ett djupt dike och det är allt annat än enkelt att röra sig där, då det bara ställvis finns träd att hålla i...
Vattnet i diket är ännu delvis  fruset, men mina nya fina stövlar är av den låga modellen och - jag ville inte blöta ner mig, så jag höll mig på torra land...

Våren 2009 var bärbuskarna och  "bracklet " det enda jag vågade ge mig helhjärtat på, för jag ANADE att det fanns allt möjligt i marken annanstans som skulle komma upp vid tillfälle.
Det var bara att vänta....

Kastade pelleterad guano mellan " raderna" och resultatet blev bra...

VISSTE inte att man kunde bli LED på hallon, men till slut tog det emot att ens plocka ett i förbifarten - på väg till eller från bastun...

Men - det finns andra som gärna både äter, plockar, syltar - så skötas ska detta stickiga "land "....( och ...visst ÄR det gott med hallon i den naturella joghurten mitt i vintern..)
 
Vinden - den hjälpsamma östan - tog i det avklippta och förde det längre bort än bara armkraft hade förmått...Nu finns det på olika ställen bäverboliknande konstruktioner som skall fraktas nånstans - kanske flisas...

Nästa " storverk " blir att jämna till dammkanterna - ett jobb där vinden kanske hjälper med att svalka en stackars svettig spadsvingare ????

Väderprognoserna lovar fina utearbetsförhållanden denna vecka - så ...vi hoppas väl på det....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar