måndag 17 mars 2014

Oplanerad latmattedag....

Egentligen hade det ju varit vettigare att följa med "strömmen " och vila igår - söndag, men alltid blir livet varken planerat eller vettigt....

Så - idag lade jag mig på sängen efter att ha tagit in en stor kasse med ved och lite nyhuggna törve-pinnar. Hundarna - de egna + en " lånevovve " fick en extra rastning  medan yxan jobbade.

Mat hade jag redan unnat mig vi ett-tiden så man skulle orka med vedsläpandet, så inga större förberedelser behövdes för dagsvilan.
Jo, datorn togs med från Salen till Kamarn ...

En stund låg jag bara och lyssnade på takdroppets accelerationsresa i stuprännan och irriterade mig över den illa valda stunden - INNE då man borde vara ute i solskenet och få sin D-vitamindos....

SEN valde datorn för mig - batteriet blev tomt utan någon förvarning ...

Hmmm, lite som Mattes eget batteri idag morse.....mitt i sorterandet av fröpåsarna.

Kallsvett, strupgrepp, yrsel - ont bakom bröstbenet....

En halvtimme väntade jag att den skulle gå över - känslan av att ha svalt en MYCKET för stor äppelbit med vassa skal....men  värken smög sig längs halsen upp i  käken och under tänderna där...

Ja, då kollades " symtomen för hjärtinfarkt " på datorn - och....112 anropades för goda råd.

Hade sedan ingen talan alls - trots att jag hotade avsluta samtalet och börja städa ....

En kvart senare hade brandverkets ( !!! ) snabbutryckningsenhet  anlöpt gården - och ynglat ur sig  en vårdduo som raskt klev in genom tre dörrar och tog kommandot....

Ingen av dem blev uppäten av hundarna - som redan tidigare evakuerats till Salen - bakom stängd dörr.... Av själva dörren verkade inte bli så mycket kvar, för mr. C  hade sina egna uppfattningar om situationen och krafsandet var massivt...

Ytterligare  en blodtryckstagning, en hjärtfilm, två puffar nitrospray och ännu ett blodtryckskoll senare kom ambulansen och dess personal in i kammaren - som verkade fylld till bristningsgränsen...

Ena gänget for och det andra hade heller ingen sympati över för - trots mina protester SKULLE jag kollas på HVC....Basta !!!

Ett blodprov skulle tas för att min självbestämmanderätt skulle återvinnas - så...okeeej dååh....

Den hundhåriga, mullimpregnerade strump/sockkombinationen lämnades i smyg under sängen för att inte åstadkomma luft- o.a föroreningar i stora världen - och vinterskorna träddes på...

Och....efter diverse nåldynepining och mera filmer fick jag åka hem - med taxi...

Ingen infarkt, men en liten GAMMAL defekt som KAN ge " besvär men inte bekymmer " i hjärtregionen uppdagades - igen...En gammal inflammation...inget värre...

Gott och väl - man får väl byta ut vissa saker i livsföringen : bort med glass-ost-choko och ...ett försök att öka på motionen...

EGNA ordinationer !!! Läkaren sade inte så....

Han såg bara road ut .....

Hypokondrikertiteln slapp jag ändå ....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar