onsdag 5 mars 2014

Tilläggsbelysningen på villovägar...

Har letat efter lysrörsarmaturen - den jag brukar ha för tomater/chili/paprikor - ett par dagar utan att lyckas, men det brukar ju vara så att man MINNS då man tänker på ANNAT...

Alltså lade jag mig igår på rygg på soffan och chattade med en god vän en stund och fick många goda skratt  - och PLÖTSLIGT sade det KNÄPP i hjärnan....

SNICKERBODAN !!!! DÄR lade jag ju lyseländet i fjol  då plantorna förts ut i växthuset...Vackert och varsamt - upp på en hylla - och virade sladden runt några raspar för att ingen skulle dra ner den viktiga prylen....

 Idag var jag sedan så pigg och nyter efter hundlänken redan tidigt på morgonen att det ena jobbet efter det andra blev utfört...

Började med att fylla åtta ämbaren med välbrunnen kompost, för att få utrymme för nyare material i lådan - för att kunna flytta en av de gröna plastbehållarna - för att kunna ersätta den med  den vattencistern som planenligt skall stå i ladugårdshörnet och samla in vatten för BÄCKEN ...

En m3 rymmer den - och alla som kan ens lite matematik vet att en sån är ca 1x 1 x 1 m ....En lite större " kub " alltså...

För att TEKNISKT sett  förverkliga denna flytt måste jag först kratta bakom ladugården - där minst 10 års lönn- och sälglöv fritt fått falla och bilda en tjock matta...
Där ligger också husets förra vedspis - en insatsspis som jag HELLRE hade haft än den vita emaljerade som nu står i köket...
Spisen har jag lovats  fyrhjulingshjälp  med för ca 3 år sedan , men saken har fallit i glömska - så den kommer MYCKET snart att släpas med hjälp av fanérskivor under och Matte spänd framför bogserrepet...
Det går nog bara man GÖR det...

KANSKE skulle kunna ha den till utespis / grill mitt på gården ???

SEN kom turen till " bumlingen "....ÄNTLIGEN ...

Den rullades / vältrades  uppför backen längs Vagnsliderväggen  - och en av stängselstolparna måste dras upp för att möjliggöra passagen på det trängsta stället....

Men nu står den där den ska och Matte fick en extra kopp kaffe - före hundlänken till postlådan ....

Och IDAG var det BINGO !!! Min hett efterlängtade fröförsändelse hade kommit ...

Hundarna fördes in - Matte " flög " ut och till Snickis efter belysningen - och in igen för att börja så tomatfrön...

Sammanlagt 37 st i tre olika påsar.....

Måste ta in en balkonglåda....

Lyckan är total :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar