lördag 5 september 2015

Om vädergudarna LOVAT regn och åska ....

....så kan t.o.m en annars - ofta till förbannelse - spontan människa ha svårt att koppla om hjärnvindlingarnas nanokablar...

Ja, det var ju lätt att se det positiva i att solen mot alla odds lyste från en hög och rätt klar hösthimmel...och man kunde gå en långlänk med Onna istället för att kura inne...

Vi  kom hem vid halv elva - och därtill ganska mätta efter att ha käkat härliga blåbär i skogen ....Oj om man haft något att plocka i ....

Efter en snabb kopp uppiggande kaffe och koll av  gårdagens tidningar  ( Vihreä Lanka och Tiira )  blev det lite lecalek på gården ...Blocken ville inte som jag ville  och alltid var  det ett litet " kast "  på 1- 4 cm i någon riktning....
Men ganska nära var det nog...
Se bara på bubblan i vatupasset ;)



Eftersom det ändå dök upp ganska hotfulla moln i syd- sydväst ville jag inte ta ut  gersågen  för att kapa battingarna som växthuset ska vila på....

Nå, kanske LUSTEN inte heller var sååå stark att ..försöka få sågen utburen ....för allra först borde man ha städat  gången från ytterdörren fram till det jag benämner " Mattes lekrum " / dvs  Snickis....

Det blev en aning kaotiskt där då Rouskis'  bil skulle  komma efter grejer senast....
Eftersom jag betalat räkningen på 71,14 €  KUNDE jag naturligtvis ringa och beställa en avhämtning till så ALLT sorteringsbart kunde fås bort....innan vintern...

Nä, idag var det läge för GARAGESTÄDNING....sade hjärnans inspirationscentrum....
NÅN orsak måste det beslutet ha haft...Hmmmm..
Joo, jag tänkte plocka /skuffa undan  just så mycket att frysskåpet och de fina-efter-en-hel-del-jobb spegeldörrarna -skulle rymmas in....om de utlovade regnen och åskan ändå skulle aktualiseras...

Men ...något gav mersmak och solen fick se sig besegrad av damm och musskit....

Tycks ha en hel koloni skogsmöss huserande i garaget, men tänker inte skaffa katt ändå...

Ja, innehållet i garaget KUNDE väl avyttras utan att världen gick under, men endel " pärlor " fick jag i alla fall fram...eller sorterade...

* Min lillsoffa - den jag byggt av en babyspjälsäng ....Kommer säkert att användas..

* Den gamla dubbelsängen som är hopsnickrad här kommer att bli TVÅ trädgårdssoffor..

* Två träramar kommer efter upputsning att bli helt perfekta små fönster...eller tittskåp...
Kolla gärna länken  ( http://www.carinalund.com/inredning-agrave-la-karin-larsson.html )

* Historiska prylar som 40/50-tals el-strykjärn och andra museala elgrejor, smörjkannor, oljedunkar..

* Delar av en riktigt söt rätt modern kaffeservis och en mindre söt matservis...

* 2 el-element ( som jag måste ha en lejd  elektriker  på plats för att utreda skick och möjlighet att återinstallera ), likaså uuurgamla julgransljus...säkert ganska sällsynta eftersom folk nog inte spar sådant ....

Nåjo, listan kunde göras lång, men ....skonar eventuella läsare.

Meddelar ändå att man  gärna får komma och titta och köpa av det som finns....eller byta mot lite lätt sorteringsarbete...hihhii...

Nu är klockan 17.58 och vi kom just in..
Skrattade nog en aning då jag med glädje och stolthet skuffade fast den stora dörren...för..  skulle nån utomstående kikat in där skulle den helt korrekt ha stämplat mig som galen...

STÄDIGT är det avgjort INTE....Halva utrymmet är organiserat och resten en obeskrivlig röra, men...det BLIR...och jag vet VAD det finns och VAD som ska BORT...

TYVÄRR tog jag inga " före och efter " - bilder...

Dubbelsängen tar betydligt mindre utrymme sågad i tre delar...och BLIR bra bänkar, med nya längre ben....På dess ursprungliga plats längst bak i nordosthörnet står nu frysskåpet med det gamla jenkiskåpet som kompis...
Båda BORDE vara frostfria förvaringsskåp...för färg etc... har jag tänkt mig....liksom :)
Båda spegeldörrarna kom också in under tak och mitt växthusvirke fick en nyupphittad presenning över sig....

Virket släpar jag inte in ...om utifall det ännu i morgon ...mot alla odds skulle vara ...regnfritt....

Hundkojan på bilden kallas förresten TRIMMERKOJA...( inte att förväxla med timmerkoja )
Det är otroligt praktiskt att under högsäsong putta in motordelen av gräsredskapet där....i regnskydd....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar