fredag 25 september 2015

Roligt med deadlines....

Ibland får de en aktiverad och man jobbar på som besatt för att bli klar....

Nu - i frågan om mitt tilltänkta / utannonserade talko ( gårdagens dagboksblad ) har jag nog gått på högvarv sedan morgonen, men alls icke med ärenden som har med evenemanget att göra....

Nå, vedsågandet var ju inte bortkastat,  för jag åstadkom en rågad ställning med torr gammal ved - som jag tänkt testa min spismurning med kanske redan i kväll....

Eftersom jag VÄNTAR på 3m3 NY ved, måste ju vedlidret organiseras...TROTS att de nya klabbarna ska anlända i storsäckar...
Så Onna letade möss och jag klabbade de ekrundlar som jag tidigare sågat ( då postbilen hjälpte mig att få omkull lilleken tidigare på hösten..)
Faktiskt för en månad sedan ...Jag har skjutit på klyvandet för jag har varit i den saliga tron att ek ska vara så hårt virke att det krävs karakrafter att klyva/klabba det...
Men tjii fick jag...Yxan smällde ett tag och klabben var klar...Väldigt våta är de så jag kanske får elda med just de här självåstadkomna om något år :)

Arbetslusten avtog ganska radikalt vid 12.45 då jag lyssnade på väderrapporten, som ställde sig avogt till uteliv...i morgon....

Så, jag kände mig lite nedslagen och ...sällskapssjuk och greppade luren för att ringa en gammal vän....
Nån illvig individ har raderat hennes nummer från mobilen, så jag tog nästa på listan....

En god stund gick i ett blink och ett halft år uppdaterades....

På något sätt styrkt av att höra andra arbetsivriga berätta vad de sysslar med och - efter ytterligare ett samtal - till ett av barnbarnen som vurpat med cykel - kände jag för att knycka igång trimmern och få ens nånting SYNLIGT gjort...

HAR  ju städat skåp och lådor, men vem ser sådant ??? Folk som kommer brukar inte kolla slutna utrymmen...Hmmm...de ser ju kaoset utanför så.... ( Fast KRYDDORNA har jag i alfabetisk ordning ...så ...NÅGOT har jag koll på i mitt liv :) )

En dryg timme senare hade jag fått området i en halvcirkel  ca 15 meter från/ runt huset i det skick det alltid borde vara...med mossan framtagen...Det mesta gräsklippet fanns sedan  på mig - från ögonbrynen till ....innanför kläderna...
Kamoflagebyxorna tog kanske ändå mest stryk, men de är bara arbetskläder...som tvättmaskinen nog får hicka av....då de hinner så långt...

I ett skede såg jag att Onna stod på kammarbordet och väntade på att oljudet skulle avmattas ...och jag kommenderade henne ner med handtecken eftersom tabletten  låg på laddning på samma bord....

Kollade direkt vid " inkomsten " om något var nedvräkt på golvet, men damen hade skött sig snyggt som en katt... på en yta på 40 cm2....
Hon fick mycket beröm och en liten bit grisöra....och kom sedan  med mig på inspektionsrunda...

Hon gillar inte långt gräs, vilket leder till att hon sitter i det nytrimmade om jag har henne med under arbetets gång och det i sin tur leder till att hennes lilla ända blir totalt grön...
Det försökte jag idag undvika med att jobba utan hennes  övervakning....



Nu är klockan 23.10 och jag borde sova, men....det bara började rulla på med matlagning - inför en osäker morgondag - varvad med bakning, då köket var varmt av den första eldningen i köksspisen ( efter lagningen alltså....)
Bildserien får alla tolka själv...Jag får ingen förklarande text på rätt ställen ...




Det var med stor skepsis jag skuffade in första plåten i ugnen, men...murandet har tydligen lyckats helt perfekt ....och ca 30 bullar senare var leendet bredare än på länge...
Äsch att jag inte fixat det tidigare....men ..bättre sent än aldrig...
Håller lagningen så var det en billig och enkel grej...Materialet - det eldfasta bruket - kostade 5,07€ !!!!
Lite i stil med sockelfixningen i fjol...ca 8€...och den har hållit bra....
Nån lön i pengar behöver jag ackurat inte för eget arbete...då tillfredsställelsen är av dagens kaliber..

På min farstukvist står nu tre kastruller, sammanlagt ca 10 l soppa och - som extra nödfallsreserv något annat :) Vill inte avslöja vad....
Köket är ett enda kaos, men...stiger jag upp NU och röjer så kan jag säkert bli färdig ännu i dag ....
Onna har redan " tagit kväller " och ligger bredvid mig med tassarna i vädret...
Undra på det....här är betydligt varmare än vanligt och hon har säkert hett i sin päls....

Just det...nu ska det städas....

Måtte morgondagen "bjuda på " ens NÅN byggkunnig människa som inte ifrågasätter mina planer...

Då skulle glädjen nog stå högt i tak.....




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar