måndag 21 september 2015

Städivern fortsätter...

Vedlådor är farligt lätta att deponera allt möjligt i...
Dvs då man inte eldar i spisen finns där ju ingen ved och i ett litet hus med både få  och  små förvaringsutrymmen blir det så småningom FULLT....

Idag - efter butiksrundan och kaffe ute på vännens gård - kollade jag hastigt vad som var mest på tapeten på fb, men gick sedan ut....

( Ja, jag stekte lite oetiska broilerstrimlor till senare också och åt hälften av den cole slaw som jag just burit hem )
Velade lite mellan " gå till bastun och tvätta en matta eller flisa kvistar " men några regnstänk fick istället mig att greppa spaden för en snabbkoll av " Golden Showers " - min allra äldsta klätterros som flyttat med mig ett par tre gånger och som i våras fick byta plats för att undgå kvävningsdöden i en rabatt som övertagits av lavendel, lysimachia nummularia, jordreva och doftgeranier....

Varför rosstackaren inte gillat sitt nya ställe vet jag inte, roten var dålig och bara ett skott fanns...
Den flyttades nu till ett öppnare läge, djupare än förr och ...platsen utmärktes med en liten rostig bottenlös tunna som lyftes över den...
Måste få ordenlig mylla åt den bara tiden och vädret medger...

( Bilden är stulen från blomsterlandet.com )

Just så mycket regn kom det att vi kom in - Onna satt och tiggde sig in i potiskällaren, som hon av nån orsak älskar att snusa i...Nu var det NEJ....

Maten i kylskåpet och knäna böj vid vedlådan ...alltså...

Saldot :
Två trasiga strumpor, nån äggask, en massa returtidningar, en flygbiljett till Cypern från ...22.5 1989 ...då jag firade min fyrtioårsdag med mitt livs först utomnordiska flygresa....

 (  En såtillvida viktig milstolpe i mitt liv att jag där gjorde mitt allra första " intro dive " - som fick mig att anmäla mig till den första möjliga dykarkursen som anordnades i Ekenäs....ännu samma höst.... )

Vidare tre fryspåsar hundhår, en plättpanna av gjutjärn, tidningar som lämpar sig som tände ....några heeelt oumbärliga trädgårds - och naturtidskrifter + en oöppnad Kunto+ med en tillhörande CD om hur man får en fast rumpa....
* Befarar nog att MIN ända aldrig mer blir vad den ev var för femtio år sedan ....Fnisssss....*

Kan ju ge cd:n åt nån till julklapp...i smyg...för jag GER ju inte julklappar....

VED fanns det hela EN ordentlig klabb i lådan ...plus några bitar " törve "....

En rejäl bunt med betalda fakturor ska så småningom gå upp i rök, för dem vill jag inte sätta i returpapperssäcken...och en butikskasse brännbart, som jag INTE ids/ spara och mata in i spisen..... utan får fara till anstalten som gör stadsenergi av den..

INGA som helst verkligt värdefulla fynd i dag - om man inte frånser en teckning som gjorts av ett MYCKET litet barnbarn ...åt sin mor...



Teckningen är daterad  6.12 2002 och heter " Grodan i vassen bredvid berget och stora stenarna " och består av både tuschstreck och en äkta vassvippa och en utklippt groda....

Den som spar ....hen har :) och kanske barnbarnets mor ännu förstår att uppskatta bilden, nästan 13 år senare...

Bara storsäckarna med ny ved kommer ska vedlådan klabbfyllas bums...och den innerst inne  ordentliga husmor lovar sig själv ...att BLI ordentlig också ...utåt....
ens nångång....
Det lyckas nog...bara inget viktigare kommer i vägen ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar