tisdag 1 september 2015

Vitvaror och filosofi.....

Idag ringde jag upp en bytesbörsare - en som ringde in sin efterlysning som allra sista man .....och jag knappade in hans mobilnummer totalt simultant....
Han lät kanske lite överraskad då det ringde direkt då han avslutat sitt samtal....

Jo, de skulle komma efter den lilla gamla fungerande frysen ...vid tvåtiden....( 14 alltså )

Så nu har jag bara stora skåpet kvar...och blir jag inte av med det så blir det frostfritt färgförvaringsskåp i Snickis....

Inte konstigare än det....


Till avdelning " konstigheter " hör avgjort detta :

Onna har börjat löpa....

Underlig hund....Då hon SKULLE ha fått bli dräktig löpte hon en gång i året och uppfödaren var inte glad...Då jag för något år sedan meddelade att det verkar bli bättre med hormonerna, snäste hen av mig med ett lite föraktfullt - jag-vet-nog-bättre  i rösten :
" Varför skulle hon nu plötsligt ha börjat två gånger per år då hon inte gjort det förut ???? "'
I allafall  GÖR hon nu det...löper ...Senast månadsskiftet januari/februari....i år.....då hon definitivt inte ska ha valpar längre..som nio-åring...
Suck....


Idag hade jag högsta växeln i från 6.30 framåt....Bra att ingen blev påtrampad....annan än Onna, som kände på sig att något var i görningen...och var i fötterna heeela tiden ...tills jag steg bakåt ...på hennes tass....
Bara lite lätt, men min dramaqueen pep till och jag spexade bara som vanligt och frågade om jag ska trampa på andra tassen också....och jagade henne en stund på lek....
Sen var det roligt igen...


Då frysmänniskorna hade avrest kollade jag om kompisen slutat jobba för dagen, men det hade hon inte, så jag slösurfade lite på soffan och hittade ett nytt och för mig ganska obegripligt  " ordstäv " som gick ungefär som så här :

" Starka människor slutar automatiskt försöka om de känner sig oönskade..
De kommer inte att reparera det eller tigga , utan bara gå sin väg...."

Nu kommer filosofin med i bilden ....MIN alltså....

Jag förstod " ordstävet / visdomsorden " som att det INTE  är lönt att kämpa för t.ex ett förhållande /en vänskap , att det avgjort inte lönar sig att fråga varför något gått på sned / varför den andra är ledsen ....eller ...eventuellt se sig själv i spegeln...
Bara gå.....

När har det blivit så ?
Vari ligger den " STYRKAN "????

Jag skulle kalla det svaghet att bara ge upp...OM det inte varit oärligt från första början, bara spel, liksom...

Man måste kunna vara av olika åsikt, respektera den andras ide'er  - trots att man inte tycker lika - kivas en stund och till och med stormgräla om man  tycker att ärendet är viktigt...och om man inte är mogen nog att att ta det lugnt...och sedan....f.l.e.x.a....

Men det ska vara rättvist, inga personliga påhopp...och...man VET sällan allt om den andra....hur mycket man än pratar på....
Det som jag ser som viktigt är att man blir sams igen.....och kan tala med varandra om/ då något känns tungt att bära...

Är man BARA vänner, utan planer på att bo under samma tak KAN en vänskap  inte
" hänga" på  olika inredningssmak eller ...förmåga att göra något färdigt / korrekt / i rätt ordning...


Tänk vad ett ordstäv kan sätta igång de små grå .....

Och...hoppas det löser sig  för dem som tror på just detta ordstäv...








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar