söndag 4 oktober 2015

All vår väntan bliver svår....

Nä, riktigt så VAR det inte....Jag travesterade bara på ett uttryck, som den klipska läsaren redan förstått...eller googlat sig till....

Eftersom jag själv ALLTID håller tider, är  t.o.m till förbannelse för tidig, så har jag YTTERST svårt att förstå folk som lovat komma en viss tid, en bestämd dag eller " inom två veckor "...och inte vare sig dyker upp eller meddelar om förhinder...


Jag har fått ställa om mitt liv här i tre veckor - eller åtminstone delvis, bara för att jag blivit lovad VED....( Jo, jag vet att jag nämnt det i tidigare inlägg...MEN...en upprepning är kanske inte skadlig...Och inget tecken på demens ;) )
Då " inom 2 veckor " inte infriades och det gått tre dagar ÖVER, ringde jag och frågade om vi äldre damer var bortglömda.....
Nej, löd svaret, men bilens besiktningstid  hade gått förbi " i brådskan " och nu lovades veden till ..... " torsdag....jaaaa, eller veckoslutet....Joo, då ska det köras ut åt MÅNGA "..

Igår var det lördag...Ingen kom....
Idag följaktligen söndag och eftersom den - som JAG ser det -  innebär sista möjligheten att uppfylla/ godkänna det senaste löftet.......börjar jag just KOKA .....

Först kaffe....sen rödbetor...sen glasburkar och nu just snart.....av återhållen ILSKA....


Jag har förberett med nedskärning av växtlighet ( krikonsnår / trädgrenar ) - lagt ut lastpallar - låtit arbetet på växthusbygget stå stilla ( eftersom jag vill ha veden så när vedboden som möjligt och det GÅR bättre om det inte finns hindrande väggar i vägen...och jag har inte åkt iväg efter mitt paket som ligger och skriker efter mig på Matkahuolto i Kimito Citttty......

Just för tillfället eldar jag upp den alldeles sista brännbara veden ...och har ...som sagt ...inte ens eldat bastun p.g.a klabbristen....

HAR dusch ...om nån nu trodde att jag var sååå primitiv att det bara var bastun som gäller i mitt hus...
Har man eld i sin spis kan man nog värma vatten till daglig kroppsvård OM man så tycker..Det går ypperligt att koka vatten och ha i termos så man kan tvätta händerna vid behov - om man inte är så härdad att regnvattentunnans kyliga vatten duger....
Har en pumptermos också på utetuppen, för jag vill tvätta mig INNAN jag tar i handtag och haspar....Så det så....Inget snuskeri här ....

GILLAR  inte bara att duscha....inne....och oktober- maj har jag varmvattnet avstängt och värme-element påknäppt i duschrummet...och ev. på vinden...
I stället..liksom...

16.36....porten står öppen...och .....

Grrrrr.....

Nå, den må vara öppen,  för jag har blivit lovad LINGON, som borde komma i kväll....

Så dem väntar vi nu på....

Burkarna och locken börjar vara hårdkokta , så....jag ska lyfta kastrullen av spisen....



P.S dagen därpå...

Måndag kl 12.30 lyfte jag grindhalvorna av gångjärnen och breddade så infarten för den stooora lastbilen...
Veden kom och jag for i samma veva till Cittty och...då jag varit hemma 3 timmar var 1,5 m3 radad i vedlidret och...en stor sats förd till bastun...
Hade lovat " ta det lugnt " ...så jag lämnade en jättesäck till morgondagen...

Skööönt...att ha ett problem mindre....

Nu ska det brännas klabbar :D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar