söndag 25 oktober 2015

Visarvridardag / motionsmorgon....och frågor...

Undrade här i morse över några detaljer i denna twice-a-year förekommande cirkus :

a) hur folk i gemen lyckas lura allt levande - mellan hundar och mjölkkor - att sova en timme längre... Bara för en mänsklig nyck.....som föreskriver vintertid i slutet av oktober !!!!

FINNS det någon sådan fyrbent som inte har inbyggd klocka eller bara känner ett visst
  " manande spenatryck" den tid de är vana att vakna....

TV-ankarets optimistiska " I morgon får vi alla sova en timme längre "  går åtminstone inte Onna på....( Inte heller mattes blåsa !!! )

Funderade också på en utgift för samhället, nämligen :

b) hur många benbrott drabbas inte äldre människor av  - då de på stappliga ben tvingas upp på stolar/pallar/köksstegar  och missar trappsteg / stolsryggen eller annars bara
 " klantar " sig...

c)  hur många klockor som faller i golvet  då domnade fingrar släpper taget om urverken innan  den lilla öglan  på klockryggen  hittat den lilla spiken på väggen...

Blir att klättra ner igen och leta efter batteriet som rullat in under skåp och pillra in det i det lilla spända facket i klockan...om den ännu är hel....


Jag gjorde förresten  en rätt hisnande balettövning själv i går - lite som träning inför idag - då det blev att piruettera en god stund på köksskåpet vid fönstret....
Lättare att komma upp utan att ha annat än en slät vägg att " hålla i "....
NER var värre...

Då de inre rutorna inte ännu är på plats är det inget problem, för då finns det gott om fasta / konkreta punkter att ta stöd av....
Nu var det mer moraliskt stöd jag fick av ...plastsnöret där tomaterna hänger för att mogna...( Lite som att ta stöd av ett grövre grässtrå i en lerig nedförsbacke ....)

Min lilla kloka assistent förstod att Matte var ute på hal is och stod nedanför stolen och peppade med små dova strupljud....såna hon har för sig då uppmuntran är av nöden....
Jag måste redan i högre trappor tänka på att ha höger ben först neråt ....och nu var klivet exakt 40 cm ner till stolen framför arbetsbordet/köksbänken....

Orsaken till företaget var att en vänligt sinnad själ igår uppenbarade sig med en massa butiksratat mörkt bröd som hen själv inte behövde.....
Jag hade inte utrymme i frysen, så det blev torkning för brödet....Och....eftersom mängden bröd var så stor måste jag ha ner " trapetsen " som vanligtvis hänger ovanför spiskåpan....alldeles i takkanten...

Nåja, jag kunde ha burit min korgstol till köket, för den har den högsta ryggen av alla mina möbler :)

( Som känt är orden " borde " och " kunde " ...och kanske " sku kunna " ...så nära FULA ord man kan komma ...utan att nån uppfattar dem som...fula... )

Den här visarvridarrumban åstadkom förresten ett minne för livet för mina barn då de ensamma och minst sagt arga stod en timme för tidigt på skolgården....
Då fick morsan höra vad hon gick för....

Sedan dess har hon kollat noga åt vilket håll visarna ska vridas....
Alltid något :D



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar