torsdag 22 oktober 2015

Att vara eller inte vara...det är frågan....

Vara vadå ???? ;)

Rädd.....för nu handlar det om rädsla....

I natt - eller kanske på morgonnatten  - i dess djupaste mörker ( se bilden ;) ) - väcktes jag av en smäll som fick mig att sätta mig kapprak i sängen....
INBROTT ????
Något träd som fallit över huset ????
Taket rasat in  ???

Nej...nej...och åter NEJ ....( Fast det borde jag ju inte avslöja...ännu....Men...vi kommer dit...efter ...ett tag...)

I mitt gamla hus har min sovkammare tursamt nog placerats ovanpå potiskällaren...då huset byggdes 1936....

Har t.o.m en LUCKA i golvet, genom vilken man i nödfall kan evakuera sig jämte hunden vid akut fara....
Stegen som ska hjälpa till med nedstigandet finns i tamburen, för den behöver ju inte stå så eventuella vigulanta friare kan klättra upp ????
Risken för Rapunselfläteklättring  kunde kanske
ha varit ...överhängande ...för ...30 år sedan, men ...läget är lyckligtvis ytterst lugnt på den fronten redan ....
Ingen säger däremot att eventuella inbrottstjuvar inte skulle kunna ta sig upp där - om stegen står och ser inbjudande ut ....

Ännu för ett par år sedan hade jag  bättre lycka med potatisodlingarna och skörden förvarades då - som sig bör - i källaren...
För att sedan slippa springa i snöyra / skyfall eller därmed jämförbara oväderomständigheter efter några kartofflar, hängde jag " laddade " spånkorgar utom räckhåll för möss, men bekvämt åtkomliga för en alltid vrålhungrig matte....som bara behövde öppna luckan i sitt sovgemak....och grabba jordäpplen ...för lunch / middag / kvällsmål....what ever...

Kalkade denna källare i fjol och ...trots att den blev bra mycket fräschare i och med denna procedur, så ...LUKTAR det ändå KÄLLARE där och därifrån...Följaktligen brukar jag ha dörrarna öppna under tider då de inte MÅSTE vara stängda...Förvarar en del av mina krukplanterade växter där på vintern - i brist på ätbara knölar....och då måste man ju se till att temperaturen inte går under nollstrecket...

Med den värme som NU rått har källartermometern ståtat med siffror som kunde ha glatt många i fjol vid midsommartiden ...ca +12....
Så, krukorna står och trängs på den betydligt svalare verandan ...på norrsidan av huset...och....inväntar vinterväder....

Till saken :

PANG....alltså...på natten....
Hjärtklappningen gav ganska fort med sig och blodtrycket sjönk till det något (???) förhöjda "normalvärdet"....för några vindilar smällde liksom förklarande källardörren av och an....

Övervägde att klä på mig för en nattavandring runt huset -  och bli ännu mer klarvaken - eller att lägga ner mig och hoppas på avtagande vindstyrkor...

Lat som jag är ...blev det fortsatt viloläge....

Men ...jag har nu stängt och haspat dörren, så vi har kanhända en lugnare natt i kikaren...

Inbrottstjuvar göre sig icke besvär ...Här finns inte just något av värde ..och vakthunden Onna är otrooooligt farlig för liv och lem  :D



Man KAN bli...ihjälpussad av damen ifråga....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar