fredag 16 oktober 2015

Flexibilitet....

Man kan skatta sig lycklig över att besitta ett flexibelt sinnelag och sålunda " ta stunden " som den kommer....

I morse fick jag diskbordet tömt på kliddiga kärl som dykts fram bl.a ur kylskåpet.... och ...med diskborstens hjälp framtrollat en hög rena....

Under " spöviftandet " kom jag på att NÅNDERA eller bägge serien spisringar i den lilla vedspisen - som ligger ute på två lecablock under en skiva av vattenfast fane'r / formplyfa vid växthusgrunden - kanske skulle passa in i hällen på husets vita spis....Skulle vara roligt med lite omväxling....
Torkade händerna på byxrumpan, gick efter mitt antika måttband på byrån och tog mått...
En väst träddes på t-skjortan och jag traskade ut för att kolla måtten....

Jo, mycket riktigt, den större " plattan " matchade precis det tagna måttet - 26,5 cm - så ringarna träddes på vänster arm och fick komma med i stugvärmen....
Så - medan ringarna anpassade sig till nya värmeförhållanden - fortsatte jag mitt vattenslabbande......

En sväng till vedlidret var därpå  av nöden ...eftersom " nån " tydligen använt all ved för eldning  i förrgår -  och jag inte behövt nån ved igår då det ännu var varmt...
Såg inte heller alls på tv och låg därför inte heller lat på soffan- och följaktligen frös jag inte ...Cirkeln sluten....

Förde en redig sats ner till bastun också, för jag hade tänkt mig en lugn stund i värmen  innan vännen skulle anlända med lilla hunden, som skulle bli här ett dygn....

Efter vedbärandet bar det iväg till butiken....Bara en snabbsväng, men likaså av nöden, för jag har blivit lovad ett besök av en annan vän ....i morgon....
Ibland händer det ingenting på den sociala sidan och ...ibland hopar det sig ...
Bäggedera har sina sidor, men ...det behövs utmaningar i livet...:)

Efter hemkomsten satt jag en liten stund och konsumerade lokala nyheter ur gårdagens Annonsblad - och en smörgås med vitlöksstark köttfärssås  innan jag gick ner till bastun för att tända på ....
Ytterligare en halvtimme senare låste jag ytterdörren och gick ner med badlakan och andra bastutillbehör.....och Onna i släptåg....

Hmmm, det var bara +40 °, veden hade brunnit nästan slut och jag kastade in två rejäla klabbar på några mindre och tänkte invänta temperaturuppgången sittande på laven....
Tvättade under tiden veckans värsta mullager ur håret och fräschade upp kroppen ...och JUST då jag hade vänster fot på nedersta trappsteget för att sätta mig på laven.....kom ett sms....
" Hej vi är där om en kvart " ...

Höhhh....Inget badkastande alltså....
Tog istället en extra avskrubbning och slösade med varmvattnet för att inte frysa då jag drog badkappan på mig...
Konstaterade att man kan gå ner en gång till i kväll - då jag stekt de härligt silvriga små fiskarna som fanns i butiksdisken idag....

Den utlovade kvarten blev en halvtimme ...och jag kände ett LITET sting av besvikelse  över att ha kommit upp " i onödan ", men å andra sidan hann jag ju rensa 910 g vassbuk ...som jag sedan saltade för att ....steka nån annan dag....

Man MÅSTE kunna flexa :D

Och ...nu ska jag se hur det går att baka med Stewiasocker...

Hörs !!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar