torsdag 8 oktober 2015

Förstadium till nackspärr ..gör att man mer än gärna tar en paus...

MEN, då kotdiskarna kommit på någotsånär rätt plats igen går en flitig jobbare ju ut tillbaka....

Paketet med VINSTLÖKARNA kom igår...FEMTON kg...som sagt var...Nästan SJUHUNDRA lökar...

" MATlök eller blomlökar ", frågade min roliga " lilla " dotter ( som är vuxen, men ändå ca 1 cm kortare än sin morsa :) ) då hon på Fb läst att jag hade lökarbete ...och bjöd ut överskottet av den verkligt fina vinsten....

Nåh, jag har sorterat innehållet i lådan...ute på marken, fotat och bokfört....
Somt är jag nästan i extas över och somt kan jag mer än väl dela med mig av...

Det blev liksom att bereda PLATS för de mest åtrådda - spaden vände jord, fin eko-mylla blandades i och så kom Purple Sensation, Beauty of Apeldoorn, Early Harvest och Ruby Giant i det nya " landet " ...
Värdiga grannar till min fina lilla kryp-en ( Blue Carpet ) som är planterad vid bäckmynningen....( Den bäck som inte porlar förrän nån står med sprutkanna och fyller vatten i röret som går från lagårdsknuten till " utloppet " ....ÄNSÅLÄNGE....Vänta bara...:)

Kaffet hann kallna på trappräcket, naturligtvis....så jag tog min anti- nackspärrspaus och gick in för att koka upp lite vatten att värma kaffet med....

Så ut igen för att plantera en TRÄDLILJA ( Ovatie ) som jag länge drömt om....och märkte MYCKET fort att jag BORDE ha haft ett sittunderlag under knäna....För :
plötsligt vädrade min känsliga näsa oråd...i form av en ytterst olämpligt placerad ..Onnakringla.....
Några ...välvalda ord kom över mina läppar medan jag krängde TVÅ par byxor av mig och ...uppmanade min hund att komma och snusa.....

" Man KACKAR INTE här ...på ställen som Matte KRYPER " sade den något bestörta planteraren....Hunden snusade som snabbast och valde sedan att inte höra på fortsättningen.....Hon BRUKAR göra sina bestyr i buskagen där man inte ...utsätts för dem...

Iförd svarta boxershorts, en 30-årig noppig tröja, en nästan lika gammal skjorta ( som då tillhörde en av sönerna ) och ...blå fuskcrocs...gick en kylslagen  matte in med byxorna på behörigt avstånd från benen....

Till all lycka hade jag inte STIGIT så mycket i ...efterlämningarna, för det glömde jag kolla...

Iddes/ gitte inte starta tvättmaskinen för de drabbade plaggen, för jag HAR en otroligt praktisk mojäng för småtvätt ...eller större....
Den heter RASCH WASCH......
och fanns i huset då jag köpte det och har verkligen varit i bruk ofta....

Så jag " pumpade " min byxtvätt i ett ämbar ...och sköljde....
I nästsista sköljvattnet droppade jag min - för tillfället - favoritdoftessans " Dragon's Blood ".....
Stuglukten blir NÄSTAN tvåa där jag stänkt några droppar av denna relativt nyinköpta " luftparfym ".
Beställde också " Tea tree " och " Cederträ " i de pyttesmå flaskorna jag hittat på webbutiken...Den förstnämnda är lite för dominant och den andra inte riktigt vad jag gillar...

Crocsen hade tydliga luktspår de med, så de skurades hastigt.....

TUUUR att jag inte är så städnojig ...eller nån enorm vän av strikt ordning, för duschrummet lämnades av ren utmattning i det skick det blev efter vattenslöseriet...

Nu hänger " pumptvätten " mellan ekarna i kvällssolen, Matte planerar brasa i vedspisen och ....eventuellt ....brödbakning....


Hunden FICK mat och inte mer " skällor " ....
Visserligen lite mindre MÄNGD mat, för hon har - skam till sägande - i likhet med sin matte skaffat sig förtida vinterhull....

Det är så MYCKET lättare att ha sitt djur på diet...än att själv avstå från de förföriska mackor som ...ger utslag på vågen....

Godbitar i form av kaloribemängda köpta tuggben har bytts mot kål och morötter, för ...det är VERKLIGEN allt annat än kärlek att göda sitt djur...av vilket slag det än vara månde....

Nu brasa och lite kvällsavkoppling....mest vid radion där det visst blir lite språkvårdsfrågor i Experttimmen :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar