söndag 11 oktober 2015

Att komma till skott....

få tummen ur...leva i nuet...se lite framåt....

JUST nu har jag diskat den lilla veckodisken ( liten för att jag ätit ur samma bunke eller...direkt ur kastrullen p.g.a akut tidsbrist ), tvättmaskinen jobbar frenetiskt med att få min gamla ryshalare/-overall m.fl. rena OCH jag har kommit till skott med planteringen av PIONFRÖ....
Det har varit frostnätter i  närapå en vecka och jag har saligen glömt bort att ta in fröhusen som min vackraste pion har producerat...

IDAG kom jag ihåg dem...( Har haft en lapp fastkletad med dubbelsidig tejp på mitt " lillskåp" en längre tid och nästan blivit hemmablind ....Lappen skrevs för ett decennium sedan !!! och har flyttat med mig från holmen till mitt slutliga hem....)
Det är en cerisefärgad skönhet som i år blommade alldeles otroligt vackert...Enkel, med gul mitt...
Var tvungen att stöda klungan med en allt annat än vacker käpp, som jag i iverna fotografera glömde ta bort...innan regnet och haglen skulle komma.....

Att idag hitta " vitmossa eller torv " kunde ha tett sig tämligen svårt, men...hen som spar hen har ....
Följaktligen måste jag ut på farstukvisten för att knycka resterna av ett stilleben och komma in i triumf med ...torr mossa...VIT vet jag nu inte om den är, men kanske pionfröna inte har sååå stor skillnad...
Enligt min lilla lapp ska sådden nu " förvaras i rumstemperatur i mossan i plastask/ar tills groddarna är 2 cm > sedan i kylskåp tills hjärtblad > då de planteras i mylla > flyttas ut i frostfritt växthus och då det våras omplanteras i krukor eller pluggbox...."

Gäller att ha FULL KOLL på att sådden - 21 frön - hålls lagom fuktig ...så det blir väl att ha burken vid sängen....
Kanske måste slå på värme-elementet som hänger på väggen under fönsterbordet....för annars kan inte " rumstemperatur"- kriteriet nog inte uppfyllas...

Har ännu en plastkasse med höstlökar att
plantera innan vintern...
TVÅ vänner har varit här och avlastat mig lite, så ...alla nästan 700 st slipper jag
åtgärda själv....

Av de trettio säckar mylla jag fick hem
har ett dussin redan avverkats...vilket känns i skulderbladsregionen....efter allt lyftas....
Klagar inte, för ...alltid har inte bankkontot medgett såna vidlyftiga inköp...Räknade med att jag - eftersom lökarna var gratis - kunde satsa på att de kom i god jord och...i god tid....

Fann mig sedan i går kväll sitta med  " Gröntummarnas " , dvs Viherpeukalot's webbsida öppen och efter en stunds klickande hade jag beställt några perenner - som tack ( ???)
för att jag varit en av tre vinnare.....Hrrmmmm....???!!! ( mullmormor-logik !!! )

Efter lite koll av vilka firmor jag anlitat MEST under åren, kom jag på att en beställning nog i rättvisans namn borde göras också från  Korpikangas....

Men ...SEN får det nog räcka....
Jag måste ju hinna sköta mina pionfrön också....och ta bort lappen....



Önskar alla en härlig söndag - puss o kram o hjärta :)
( Vet inte varför min platta inte godkänner smileys på bloggen, då den gör det på Fb ...Berätta den som vet :)  )

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar